Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2016-07-21 17:55:31

Propozycja leasingu Reaperów

     We wtorek odbyło się posiedzenie podkomisji ds. polskiego przemysłu obronnego i modernizacji technicznej SZRP z wiodącym tematem w postaci powietrznych bezzałogowców. W trakcie spotkania głos zabrali m.in. przedstawiciele Grupy WB, Thales, większość czasu wykorzystali jednak Amerykanie z General Atomics.

GA dostarczył do tej pory 765 bezzałogówców, jak wyliczali przedstawiciele firmy, średnio w każdym momencie w powietrzu jest 69 ich maszyn. fot. USAF

    Firma zza oceanu oferuje swoje powietrzne bezzałogowce w obu polskich programach dotyczących największych BSP. W projekcie Zefir zaproponowany został MQ-9 Reaper, w przypadku taktycznego Gryfa mowa o mniejszym MQ-1C Gray Eagle. Reaper proponowany Polsce ma być systemem zmodyfikowanym, o większych możliwościach operacyjnych (certyfikacja do lotów nad Europą, automatyczny system unikania obiektów, ładowności zwiększona do 1814 kilogramów, 9 węzłów na podwieszenia, system przeciwoblodzeniowy). Równie ciekawe informacje przedstawiciele GA zawarli na koniec. Jedną z nich jest przekazana Inspektoratowi Uzbrojenia propozycja leasingu bezzałogowców Reaper. Taka propozycja tłumaczona jest długim okresem realizacji zlecenia na dopasowany do polskich wymagań MQ-9, Reaper z leasingu neutralizuje niedogodność. Następną korzyścią takiego rozwiązania miałoby być wyszkolenie instruktorów i personelu obsługi oraz szybsze obeznanie z możliwościami i funkcjonowaniem systemu, przed przybycie docelowego Reapera.

    Drugim wartym odnotowania elementem jest zapowiedź potencjalnej współpracy GA z polską spółką PIT-Radwar. Mowa była o radarze morskim powstałym w warszawskiej firmie. Amerykanie chcieliby wesprzeć rozwój konstrukcji radarowej, następnie zamontować ją na własnych powietrznych bezzałogowcach, także proponując ją dla statków powietrznych wykorzystywanych w Stanach Zjednoczonych. W trakcie posiedzenia nie padła nazwa polskiego radaru morskiego, ale za taki przykład można z dużym prawdopodobieństwem uznać rozwiązania wykorzystywane w patrolowych samolotach Bryza, mowa o ARS-800.

(MC)




powered by Disqus

Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
Airbus Helicopters H160M Guépard – przyszłość francuskiej floty śmigłowców

Airbus Helicopters H160M Guépard – przyszłość francuskiej floty śmigłowców

Zainicjowana pod koniec czerwca 2020 roku przez Inspektorat Uzbrojenia faza dialogu technicznego dotycząca programu Perkoz skłania do przyjrzenia s...

więcej polecanych artykułów