Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2016-07-25 22:40:31

Dialog techniczny na morskie BSP Albatros

     W dniu 25 lipca br. Inspektorat Uzbrojenia poinformował o zamiarze przeprowadzenia dialogu technicznego dotyczącego bezzałogowego systemu powietrznego (BSP) pionowego startu i lądowania klasy taktycznej krótkiego zasięgu kryptonim Albatros. Inspektorat zainteresowany jest BSP które będą mogły być użytkowane w pełnych warunkach wykorzystania okrętów Marynarki Wojennej, a platformy powietrzne o maksymalnej masie startowej do 200 kg powinny mieć możliwość wykorzystywania w uwarunkowaniach analogicznych jak śmigłowce pokładowe MW. Z niedawnej deklaracji szefa IU gen. Adama Dudy wynika, że BSP tej klasy planuje się pozyskać w latach 2019-2020 w ramach programu operacyjnego "Rozpoznanie obrazowe i satelitarne".

CAMCOPTER S-100.Fot.Schiebel

Przykładem morskiego systemu pionowego startu i lądowania o wielkości wymaganej przez IU może być BSP Camcopter S-100. Fot. Schiebel.

  Zgodnie z opublikowanymi wymaganiami BSP Albatros powinny być przeznaczone do realizacji zadań rozpoznania sił przeciwnika nad lądem oraz nad morzem i linią brzegową, a także poszukiwania rozbitków nad morzem w „sposób ciągły 7/24”. Platforma powietrzna powinna być wyposażona w głowice optoelektroniczne umożliwiające prowadzenie rozpoznania w podczerwieni i w zakresie widzialnym (posiadające zdolność do rozpoznawania obiektów nawodnych oraz pojedynczego żołnierza z jak największej odległości), w stacje radiolokacyjne SAR/GMTI (posiadającą zdolność do rozpoznania nad lądem pojedynczego żołnierza) lub SAR/MMTI (posiadającą zdolność do rozpoznania obiektów nawodnych) oraz powinna umożliwiać prowadzenie rozpoznania elektronicznego (ELINT/COMINT), posiadać dalmierz laserowy i system wskazywania (podświetlania) celów. Trudno zakładać, aby platforma BSP o masie do 200 kg przenosiła jednocześnie wszystkie te systemy, raczej będą to moduły instalowane opcjonalnie.

  Wśród wymagań związanych z eksploatacją Albatrosów przez Marynarkę Wojenną postawiono wymogi: startu i lądowania z okrętów, przechowywania na pokładzie okrętów, możliwość sterowania i kontroli realizacji zadań z pokładu okrętów, automatycznego lotu bezpośrednio nad powierzchnią wody, zachowania pływalności po wodowaniu oraz szybkiego montażu systemu na okrętach MW.

  Inspektorat Uzbrojenia nie określił minimalnej długotrwałości lotu, zasięgu, udźwigu, prędkości i maksymalnego pułapu BSP wymagając jedynie, aby parametry te były jak najwyższe. Wojskowi są natomiast zainteresowani aby system miał możliwość wykorzystania uzbrojenia lub mógł zostać do tego dostosowany.

  BSP Albatros powinien być trudno wykrywalny, w szczególności charakteryzować się jak najniższą sygnaturą akustyczną i jak najniższym parametrem skutecznej powierzchni odbicia fal radiolokacyjnych (RCS). Wymaga się zastosowania autonomicznego układu nawigacji i kontroli lotu, ale także możliwości realizacji zadań rozpoznawczych poprzez bezpośrednie kierowanie przez operatorów ze stacji kierowania i kontroli. Wśród wyposażenia nawigacyjnego powinien znajdować się GPS z modułem SAASM, choć BSP musi także posiadać zdolność do realizacji wszystkich zadań w przypadku zakłóceń GPS lub przerwania pracy przez ten system. Gdyby jednak doszło do awaryjnego lądowania Albatros powinien zostać szybko odnaleziony dzięki posiadanemu systemowi lokalizacji.    

  Stacja kierowania i kontroli powinna być wykonana w zabudowie kontenerowej. Cały system musi być przechowywany i transportowany w znormalizowanych kontenerach przystosowanych do transportu na pokładzie samolotów C-295M lub C-130E Hercules. Po rozładowaniu z kontenerów musi istnieć możliwość wykorzystania BSP w warunkach lądowych.

  Powyżej wymieniono tylko najważniejsze z postawionych przez IU wymagań.

  Firmy zainteresowane dialogiem technicznym powinny przesłać swoje zgłoszenia do IU w terminie do 31 sierpnia br., natomiast samą procedurę dialogu planuje się zakończyć do końca września tego roku.

(TD)




Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
Topaz ze wsparciem eksploatacji

Topaz ze wsparciem eksploatacji

Warszawska 2. Regionalna Baza Logistyczna poinformowała o wskazaniu 8 marca br. (informację upubliczniono 5 kwietnia) wykonawcy serwisu Zautomatyzo...

więcej polecanych artykułów