Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2016-09-20 16:08:35

Zmodernizowany Bergepanzer 2 z WZM S.A.

     W dniu 20 września br. w na terenie wchodzących w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A. Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych S.A. w Poznaniu odbyło się wspólne posiedzenia Sejmowej i Senackiej Komisji Obrony Narodowej. Podczas wizyty w WZM S.A. parlamentarzyści obejrzeli pokaz możliwości modernizacyjnych Bergepanzer 2 – wozu zabezpieczenia technicznego dla czołgów Leopard 2A4, Leopard 2A5 oraz Leopard 2PL.

Bergepanzer 2

  Modernizacja wozu zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 2 to propozycja uzupełnienia umowy dotyczącej modernizacji 128 czołgów Leopard, którą już realizują spółki wchodzące w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A.: Zakłady Mechaniczne „Bumar-Łabędy” S.A., Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A., PCO S.A., Zakłady Mechaniczne Tarnów S.A., Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych „OBRUM” Sp. z o.o. oraz Rosomak S.A. Umowa została podpisana w grudniu ub.r. i dotyczy modernizacji czołgów Leopard 2A4 do standardu Leopard 2PL poprzez udoskonalenia parametrów ochrony balistycznej, bezpieczeństwa załogi, precyzji i siły rażenia oraz podniesienia zdolności wykrywania i identyfikacji celów.

  Od grudnia 2015 r. do dziś spółki Polskiej Grupy Zbrojeniowej poczyniły znaczące postępy w modernizacji czołgów Leopard. Efekty tych prac zostały już zaprezentowane na stoisku PGZ podczas XXIV Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach, gdzie goście targów mogli zobaczyć możliwości modernizacyjne Leoparda. Proces modernizacji czołgów Leopard 2A4 został rozpoczęty efektywnie. Dotychczas dokonano już weryfikacji i przeglądu pierwszych egzemplarzy. Równolegle prowadzone są prace mające na celu doprowadzenie czołgów do pełnej zdolności techniczno-taktycznej.

  Jednocześnie w dyspozycji Sił Zbrojnych RP znajdują się także wozy zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 2 dla czołgów Leopard. Żeby mogły one obsługiwać czołgi Leopard typu 2A5 oraz 2PL konieczna jest ich modernizacja. Takie zapotrzebowanie zostało już ogłoszone przez Ministerstwo Obrony Narodowej.

  – Podczas wyjazdowego posiedzenia Sejmowej Komisji Obrony Narodowej na terenie Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych w Poznaniu przekonaliśmy się, jak duży potencjał ma ta spółka nie tylko w zakresie modernizacji i serwisowania sprzętu, ale także rozwijania własnych kompetencji produkcyjnych. Jestem przekonany, że wszystkie przedsiębiorstwa przemysłu obronnego, które obecnie przystępują do realizacji Planu Modernizacji Technicznej Sił Zbrojnych RP, rozwiną swoje kompetencje i w najbliższych latach zwiększą możliwości produkcyjne, podniosą poziom techniczny i technologiczny, co naturalnie zwiększy zatrudnienie w poszczególnych firmach – powiedział Przewodniczący Sejmowej Komisji Obrony Narodowej poseł Michał Jach.

  Propozycja modernizacji wozów zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 2 zakłada przeniesienie produkcji kluczowych komponentów do spółek wchodzących w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A., polonizację najistotniejszych komponentów, zespołów oraz podzespołów, a także zapewnienie Siłom Zbrojnym RP możliwości użytkowania niezawodnego i sprawdzonego sprzętu niezbędnego do obsługi czołgów Leopard 2A4, 2A5 i 2PL.

  Wizytując Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A. w Poznaniu posłowie z Sejmowej Komisji Obrony Narodowej oraz senatorowie z Senackiej Komisji Obrony Narodowej uczestniczyli w dynamicznym pokazie zmodernizowanego Bergepanzer 2, który polegał na wyciągnięciu z czołgu Leopard 2A5 szybkowymiennego zespołu napędowego power-pack.

  Zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Obrony Narodowej, modernizacja wozów zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 2 zakłada osiągnięcie przez nie zdolności do ewakuowania pojazdów o masie do 65 tys. kg, udźwigu żurawia do 30 tys. kg przed pojazdem oraz możliwości przewozu jednostki napędowej czołgu Leopard 2 (power-pack). Ministerstwo Obrony Narodowej zakłada, że zmodernizowane wozy zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 2 będą dysponować systemem zaczepiania/zwalniania ewakuowanego pojazdu bez konieczności opuszczania wozu przez załogę. Modernizacja ta ma objąć także dopancerzenie wozu oraz zabudowę dodatkowych urządzeń.

  Przygotowana przez Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A. w Poznaniu zmodernizowana wersja wozu zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 2 dla czołgów Leopard 2 została wyposażona w: nowy, dłuższy żuraw o udźwigu do 30 tys. kg, wyciągarkę główną o sile uciągu do 35 tys. kg, linę o długości 90 m, wyciągarkę pomocniczą o udźwigu 1,5 tys. kg i długości kabla 180 m, uniwersalny lemiesz przedni z możliwością rozszerzenia, System Bojowego Zabezpieczenia Technicznego (CRS), nowoczesny system hydrauliczny (EHS), ulepszony power-pack (960 KM + 5 proc.), dwuobwodowy układ hamulcowy, klimatyzację, system przeciwpożarowy dla załogi, wysoki poziom ochrony przeciwminowej oraz siedzisko nowej koncepcji, a także nową gąsienicę PzH 2000 dla całkowitej masy pojazdu do 54 ton.

  – Modernizacja wozu zabezpieczenia technicznego, którą proponujemy w WZM S.A. znacznie podnosi jakość sprzętu, który oferujemy. Ta wersja jest z powodzeniem stosowana przez siły zbrojne np. Danii czy Belgi. Jestem przekonana, że nasza propozycja spełni wymagania Ministerstwa Obrony Narodowej, a ponadto jest korzystna z punktu widzenia Polskiej Grupy Zbrojeniowej, ponieważ proponujemy pełną polonizację najistotniejszych podzespołów i komponentów, co  oznacza rzeczywisty udział polskiego przemysłu obronnego w modernizacji wozów zabezpieczenia technicznego dla czołgów z rodziny Leopard 2 – podkreśliła Elżbieta Wawrzynkiewicz Prezes Zarządu Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych S.A. w Poznaniu.

Komunikat Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A.




Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
FlyEye przekroczył symboliczną granicę

FlyEye przekroczył symboliczną granicę

Grupa WB poinformowała, że w połowie marca linię produkcyjną opuścił tysięczny egzemplarz powietrznego bezzałogowca FlyEye w odmianie 3.x. Mowa o p...

więcej polecanych artykułów