Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2016-11-05 17:03:55

Pociski AMRAAM i Sidewinder dla polskich F-16

     Dwa dni temu informowaliśmy, że Ministerstwo Obrony Narodowej jeszcze w tym roku planuje podpisanie umowy na pozyskanie 40 pocisków manewrujących JASSM-ER. Okazuje się, że to nie będą jedyne zakupy uzbrojenia na potrzeby użytkowanych przez Siły Zbrojne RP samolotów wielozadaniowych F-16 Jastrząb. Jak poinformował redakcję Inspektorat Uzbrojenia, w planie na ten rok jest także zawarcie kontraktu na zakup kierowanych pocisków rakietowych klasy powietrze-powietrze średniego zasięgu AIM-120 AMRAAM (Advanced Medium Range Air to Air Missile) oraz krótkiego zasięgu AIM-9X Sidewinder, w obu przypadkach produkowanych przez koncern Rayhteon.

AIM-120C_AMRAAM_AIM-9X_Sidewinder_fot.TD

Kierowane pociski rakietowe AIM-9X Sidewinder i AIM-120C-5 AMRAAM to dziś podstawowe uzbrojenie polskich F-16 przeznaczone do zwalczania celów powietrznych. Fot. Tomasz Dmitruk/Dziennik Zbrojny.

  Ilości planowanych do pozyskania rakiet oraz ich dokładnych wersji Inspektorat Uzbrojenia jak na razie nie chce ujawniać. Podobnie jak w przypadku pocisków JASSM-ER, zakup najprawdopodobniej zostanie zrealizowany bez przetargu, na podstawie umowy międzyrządowej w trybie FMS (Foreign Military Sale).

  Wraz z zakupem samolotów wielozadaniowych F-16, Polska pozyskała między innymi 178 egzemplarzy kierowanych pocisków rakietowych klasy powietrze-powietrze średniego zasięgu AIM-120C-5 AMRAAM (z aktywnym naprowadzaniem radiolokacyjnym) oraz 178 egzemplarzy kierowanych pocisków rakietowych klasy powietrze-powietrze krótkiego zasięgu AIM-9X Sidewinder (naprowadzanych na podczerwień).

  W 2012 roku amerykańska agencja DSCA (Defense Security Cooperation Agency) poinformowała, że do Kongresu wpłynął wniosek dotyczący potencjalnej sprzedaży w trybie FMS do Polski kolejnych 93 pocisków AIM-9X-2 (Block II) Sidewinder oraz 65 pocisków AIM-120C-7 AMRAAM, jednak jak do tej pory brak informacji, aby transakcja ta doszła do skutku. Poza wymienionymi pociskami powietrze-powietrze, zamówienie to miało obejmować także inne rodzaje uzbrojenia i wyposażenia (w tym silniki F-100-PW-229) dla polskich Jastrzębi, a łączną jego wartość DSCA oszacowała wówczas na 447 mln USD.

  O ile w przypadku pocisków Sidewinder wydaje się oczywiste, że zostanie pozyskana ich najnowsza wersja AIM-9X Block II, to w przypadku rakiet AMRAAM mamy dwie możliwości. Może to być zakup wersji AIM-120C-7, na którą Polska uzyskała już zgodę w 2012 roku, ale teoretycznie może to być także najnowsza odmiana AIM-120D, o zasięgu zwiększonym o ok. 50% (w porównaniu z AIM-120C-7). Jednak zgoda amerykańskiego Kongresu na pozyskanie tej wersji AMRAAM-ów została udzielona jak do tej pory (w kwietniu br.) tylko Australii, która planuje zamówić 450 takich rakiet na potrzeby będących na wyposażeniu RAAF samolotów F/A-18 i E/A-18G oraz aktualnie wdrażanych F-35.

  Wykorzystanie przez samoloty F-16 pocisków AIM-9X Block II jak i AIM-120D wymaga, aby zainstalowane było na nich oprogramowanie OFP (Operational Flight Program) w wersji co najmniej M6.5, które polskie Jastrzębie mają otrzymać w ramach modernizacji prowadzonej obecnie na podstawie umowy z grudnia 2014 roku (dotyczącej także dostawy 40 pocisków AGM-158A JASSM). Podstawową różnicą między AIM-9 Block II a wcześniejszym wariantem pocisku jest wprowadzenie trybu LOAL (lock-on-after-launch) pozwalającego, dzięki obecności łącza wymiany danych, na wskazanie celu już po odpaleniu pocisku. Dodatkowo, w przypadku AIM-9X Block II przeprojektowaniu miał ulec zapalnik pocisku. AIM-120C-7, w stosunku do aktualnie wykorzystywanego przez Siły Powietrzne wariantu AIM-120C-5, ma charakteryzować się zwiększoną odpornością na elektroniczne środki przeciwdziałania, a także zmodernizowaną głowicą naprowadzającą. Dodatkowo pocisk ma dysponować większym zasięgiem. Najnowsza wersja AIM-120, poza zwiększonym, w stosunku do AIM-120C-7, zasięgiem odznacza się również zastosowaniem dwukierunkowego łącza wymiany danych oraz poprawioną manewrowością (m.in dzięki usprawnieniom algorytmów systemu naprowadzania), a także zastosowaniem udoskonalonych systemów nawigacyjnych. Wprowadzone modyfikacje mają zapewniać mu zwiększone prawdopodobieństwo rażenia celu. Co warte zaznaczenia, obecnie trwa równoległa produkcja wariantów AIM-120C-7 oraz AIM-120D, przy czym dostawy tych pierwszych realizowane są już wyłącznie na potrzeby odbiorców zagraniczych w ramach FMS.

(TD/MG)




powered by Disqus

Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
System Narew – oczekiwania przemysłu kontra potrzeby wojska

System Narew – oczekiwania przemysłu kontra potrzeby wojska

W opublikowanym niedawno na portalu Dziennik Zbrojny artykule „Narew to polska rzeka, Narew to polski system przeciwlotniczy” przedstawiono argumen...

więcej polecanych artykułów