2018-12-15 13:25:00
Opcja na 4 samoloty szkolne M-346 zostanie zrealizowana
Dzięki wykonaniu kontraktu z lutego 2014 roku na wyposażenie Sił Zbrojnych RP trafiło jak dotąd 8 samolotów szkolenia zaawansowanego M-346 Master (polska nazwa Bielik) wchodzących w skład Zintegrowanego Systemu Szkolenia AJT (Advanced Jet Trainer). Na mocy umowy zawartej 27 marca 2018 roku Polska zamówiła dostawy 4 kolejnych M-346. Kontrakt ten przewidywał również możliwość opcjonalnego zamówienia jeszcze 4 Masterów. W dniu 14 grudnia br. Minister ON Mariusz Błaszczak poinformował, że podjął decyzję o realizacji tej opcji, co pozwoli na zwiększenie liczby samolotów M-346 do 2022 roku do łącznie 16 egzemplarzy.
Oprócz dostaw kolejnych 4 samolotów M-346 firma Leonardo S.p.A. dostarczyć ma do 41. Bazy Lotnictwa Szkolnego dodatkowe elementy wchodzące w skład pakietu logistycznego oraz dokonać modernizacji systemu identyfikacji „swój-obcy” (IFF) do najnowszego standardu NATO STANAG 4193 Edition 3 we wszystkich, posiadanych przez polskie Siły Powietrzne Bielikach.
Pierwszych 8 samolotów M-346 wchodzących w skład Zintegrowanego Systemu Szkolenia AJT trafiło pod koniec 2017 roku do 41. Bazy Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie. Był to efekt umowy o wartości 1,436 mld PLN brutto zawartej 27 lutego 2014 roku pomiędzy Inspektoratem Uzbrojenia a firmą Alenia Aermacchi S.p.A. (obecnie Leonardo S.p.A.). Poza samolotami kontrakt ten zakładał pozyskanie:
- pełnego symulatora lotu FMS (Full Mission Simulator),
- uproszczonego symulatora lotu FTD (Flight Training Device),
- symulatora katapultowania i procedur awaryjnych (EPT),
- komputerowego systemu wspomagania szkolenia,
- komputerowego systemu wsparcia eksploatacji,
- pakietu szkoleniowego obejmującego przeszkolenie pilotów-instruktorów i obsługi technicznej,
- pakietu logistycznego zawierającego sprzęt i wyposażenie naziemnej obsługi samolotów, części zamienne i materiały eksploatacyjne,
- dokumentacji technicznej,
- wsparcia technicznego.
Choć początkowo zakładano realizację umowy w terminie do końca 2017 roku, to w wyniku powstałych opóźnień jej zakończenie ma nastąpić dopiero z końcem tego roku. Dostawy wszystkich 8 samolotów M-346 zrealizowano do 30 października 2017 roku i odebrano do 15 grudnia 2017 roku. Kilka dni temu resort obrony poinformował redakcję, że w tym roku odebrano już dostawy symulatorów lotu FMS/FTD oraz pakietu szkoleniowego, natomiast odbiór pakietu logistycznego planowany jest w terminie do końca 2018 roku.
Jak wspomniano na wstępie, zgodnie z umową zawartą w dniu 27 marca 2018 roku dokonano zakupu dodatkowych 4 samolotów M-346 wraz z pakietem logistycznym oraz 7 stanowisk Simulation Based Training zwiększających funkcjonalność systemu szkolenia pilotów. Zakończenie realizacji tej części zamówienia nastąpić ma w terminie do końca października 2020 roku, a jej wartość to niemal 600 mln PLN brutto.
Druga część zamówienia, właśnie uruchomiona i przewidziana Prawem Opcji, obejmuje pozyskanie jeszcze 4 samolotów M-346 i dodatkowych elementów pakietu logistycznego oraz modernizację systemu IFF Bielików. Termin zakończenia dostaw wyznaczono na dzień 31 października 2022 roku. Wartość tej części kontraktu to 675,4 mln PLN brutto.
Łączne koszty pozyskania Zintegrowanego Systemu Szkolenia AJT, w tym 16 samolotów M-346 wyniosą ok. 2,711 mld PLN brutto.
(TD)
Fot. Dowództwo Generalne RSZ