Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2019-09-03 22:49:51

MSPO 2019: Radary Bystra zamówione

     Podczas pierwszego dnia XXVII Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach tj. 3 września br. doszło do zawarcia umowy o wartości 634,9 mln PLN brutto na zakup dla Sił Zbrojnych RP 16 egzemplarzy „Zdolnych do przerzutu stacji radiolokacyjnych (ZDPSR) kr. Bystra” wraz z pakietem logistycznym i szkoleniowym. Kontrakt podpisany został ze strony zamawiającego przez Szefa Inspektoratu Uzbrojenia gen. Dariusza Plutę i ze strony wykonawcy przez Prezesa Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A. Witolda Słowika, natomiast same radary zostaną wyprodukowane przez należące do Grupy PGZ zakłady PIT-RADWAR S.A. Dostawy mają zostać zrealizowane w latach 2022-2025. W uroczystości podpisania umowy uczestniczył Minister ON Mariusz Błaszczak.

Bystra-Fot. DZ

  Wniosek na pozyskanie stacji Bystra został podpisany przez Ministra Obrony Narodowej w marcu 2018 roku. W październiku 2018 rok ogłoszono postępowanie w trybie konkurencyjnym, jednak z powodów formalnych zostało ono po kilku dniach unieważnione. Planowano wówczas, że zakupionych zostanie 19 kompletów ZDPSR Bystra, w tym 3 w ramach opcji.

  Po dokonaniu zmiany oceny występowania Podstawowego Interesu Bezpieczeństwa Państwa (PIBP) uruchomiono nowe postępowanie, tym razem już z pominięciem trybu konkurencyjnego. Zaproszenie do negocjacji warunków zamówienia wysłano do wykonawcy 22 marca tego roku.

  ZDPSR Bystra jest następcą wyprodukowanych w latach 2013-2015 przez spółkę PIT-RADWAR S.A. 8 egzemplarzy stacji radiolokacyjnych Soła. Jedną z istotnych cech nowego radaru ma być jego wielofunkcyjność i wielozadaniowość. Główną funkcją ma być dostarczanie formacjom obrony przeciwlotniczej niezbędnych informacji, umożliwiających prowadzenie obrony przeciwlotniczej w zasięgu nakazanej strefy rażenia. Radar ma być elementem aktywnego rozpoznania radiolokacyjnego dla naziemnych systemów obrony przeciwlotniczej bliskiego zasięgu, takich jak wdrażane zestawy Poprad, realizujących osłonę przed środkami napadu powietrznego przeciwnika.

  Radar umożliwia przeszukiwanie kontrolowanego obszaru i wykrywanie zagrożeń powietrznych, a po wykryciu celów ich śledzenie, klasyfikację i identyfikację swój-obcy (IFF). Parametry techniczne stacji zapewniają wykrywanie szerokiego spektrum celów powietrznych, poczynając od samolotów oraz bezpilotowych aparatów latających UAV, po śmigłowce (również w zawisie, dzięki dodatkowej przystawce antenowej), pociski manewrujące, rakiety przeciwradarowe, a nawet pociski moździerzowe. Stacja wyposażona jest w cyfrowe systemy łączności przewodowej i radiowej umożliwiające dostarczanie danych z rozpoznania lokalnej przestrzeni powietrznej do systemu nadrzędnego, np. systemu dowodzenia Łowcza/Rega. Wśród innych cech nowego radaru można wymienić: relatywnie małe wymiary, zdolność do przerzutu transportem lądowym, morskim i lotniczym, szybkie osiąganie gotowości bojowej - czasy rozwijania i zwijania stacji mają nie przekraczać kilku minut, mechanizmy pozwalające na zmniejszenie prawdopodobieństwa wykrycia przez środki rozpoznania przeciwnika oraz dwa stanowiska operatora w tym jedno przenośne.

  Pomimo zbliżonego wyglądu, stacje Soła i Bystra różną się dość istotnie między sobą. O ile Soła jest radarem z pasywną anteną nadawczo-odbiorczą PESA (Pasive Electronically Scanned Array), o tyle Bystra jest wyposażona w nowocześniejszą anteną aktywną AESA (Active Electronically Scanned Array) z elektronicznie sterowanym położeniem wiązki (ESPW), pracującą w paśmie C, z półprzewodnikowymi modułami nadawczymi chłodzonymi cieczą, o następujących cechach charakterystycznych:

  • możliwość określenia trzech współrzędnych śledzonego obiektu - wysokości, odległości i azymutu;
  • wysoka dokładność estymacji współrzędnych – dostosowana do zdolności środków rażenia;
  • zasięg instrumentalny do 80 km;
  • pokrycie elewacji do +70 stopni;
  • pokrycie w azymucie 360 stopni;
  • sektory przeszukiwania ustalane programowo (jedna wiązka nadawcza, wachlarz wiązek odbiorczych), możliwa praca sektorowa;
  • cyfrowe formowanie wiązek odbiorczych (programowe połączenie cech radaru przeszukującego i śledzącego);
  • cyfrowa synteza, kodowanie i filtracja dopasowana sygnałów;
  • estymacja współrzędnych z algorytmem ograniczającym efekty wielodrogowości;
  • układ śledzenia wykorzystujący algorytm wielohipotezowy;
  • skanowanie elektroniczne wiązek w azymucie i elewacji, umożliwiające dwukrotne oświetlenie śledzonych celów w jednym obrocie anteny (zwiększenie dostępnej liczby wykryć i pomiarów) oraz tzw. dośledzanie w sektorze elewacji szerszym niż aktualnie przeszukiwany;
  • zdolność wykrywania małych obiektów - o skutecznej powierzchni odbicia fal radarowych RCS (Radar Cross Section) poniżej 1 metra kwadratowego i położonych blisko siebie celów (wysoka rozróżnialność);
  • zdolność wykrywania aktywnych moździerzowych stanowisk ogniowych, a także określania współrzędnych wystrzału i uderzenia pocisków;
  • krótki czas odświeżania informacji (do 2 sekund);
  • poprawa odporności na systemy przeciwdziałania radioelektronicznego ECM (Electronic CounterMeasures) i rakietowe pociski przeciwradiolokacyjne ARM (Anti Radiation Missile) - peleng zakłóceń;
  • system identyfikacji IFF: Mod 1, 2, 3/A, C (SIF), Mod 4 (SM) i Mod S, przygotowane do pracy z Mod 5.

  Podobnie jak w przypadku Soły, stacja radiolokacyjna Bystra została umieszczona na terenowym, opancerzonym podwoziu Żubr/P, produkowanym przez zakłady AMZ-Kutno Sp. z o.o., które także uczestniczą w realizacji projektu. Wymiary stacji w pozycji pracy wynoszą (dł. x szer. x wys.) 7,3 x 2,5 x 4,68 m, a masa całkowita pojazdu z aparaturą nie przekracza 15 ton. Wymiary w pozycji marszowej z przyczepą o dopuszczalnej masie 3,5 ton wynoszą 10,8 x 2,5 x 2,83 m. Na przyczepie został zabudowany imitator - pułapka radiolokacyjna z własnym źródłem zasilania, materiały eksploatacyjne i osprzęt dodatkowy.

  Zadanie związane z zakupem radarów Bystra realizowane jest w ramach „Planu Modernizacji Technicznej Sił Zbrojnych RP na lata 2017-2026” w zakresie priorytetowego programu operacyjnego „System obrony powietrznej”.

  Na zakończenie warto zwrócić uwagę, że stacje Bystra będą ponad dwukrotnie droższe niż zapłacono za stacje Soła na podstawie umowy z 2013 roku. Zamówiono wówczas 8 szt. radarów za 150,7 mln PLN, co dawało szacunkowy koszt jednej stacji na poziomie 18,8 mln PLN. Tymczasem za pojedynczą stację Bystra przyjdzie zapłacić resortowi obrony ok 39,7 mln PLN. Oczywiście takie porównanie jest pewnym uproszczeniem, bowiem nie uwzględnia wzrostu cen i kosztów pracy oraz zakresu pakietów logistycznych i szkoleniowych. Trzeba także pamiętać, że główny wpływ na różnicę w cenie ma zastosowanie w stacji Bystra bardziej nowoczesnej technologii niż w konstrukcji Soły.

  Mimo dość wysokiej ceny, w naszej opinii zamówienie radarów Bystra z pewnością należy uznać za jeden z największych sukcesów w tegorocznym procesie modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP

(TD)

Fot. Dziennik Zbrojny.




powered by Disqus

Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
Fregaty rakietowe typu Sachsen (typ 124)

Fregaty rakietowe typu Sachsen (typ 124)

Zakres zadań i znaczenie niemieckiej marynarki wojennej w odniesieniu do całych sił zbrojnych tego państwa w ostatnim czasie uległy znacznemu zwięk...

więcej polecanych artykułów