Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2020-07-27 20:17:57

W planach modernizacja transportowych C-295M

     Inspektorat Uzbrojenia upublicznił 27 lipca br. informację o zamiarze przeprowadzenia dialogu technicznego dotyczącego modernizacji/unifikacji posiadanych przez Siły Powietrzne samolotów transportowych C-295M CASA.

 

Łącznie 17 polskich C-295M dostarczono w latach 2003-2013. Reprezentowały różny standard wyposażenia, a nawet malowania. W toku lat służby, a przede wszystkim przeglądów okresowych, polskie C-295M zmieniały się nie tylko pod kątem wizualnym. Obecnie, po blisko dwóch dekadach od pierwszej umowy, rozpoczyna się program ich modernizacji/unifikacji. fot. Mariusz Cielma/Dziennik Zbrojny

 Dialog techniczny pozwolić ma na pozyskanie danych i kosztów do specyfikacji wymagań pod zadanie modernizacji/unifikacji transportowców. Zadanie jest rozłożone w czasie, sam dialog techniczny IU zamierza prowadzić do końca czerwca 2021 roku. Komunikat nie ma formuły otwartej. Airbus Defense and Space poinformował wojskowych urzędników o posiadaniu wyłącznych praw do produkcji, dystrybucji, modernizacji i dokumentacji technicznej - IU dialog techniczny przeprowadzi więc tylko z tym podmiotem. IU oczekuje więc przesłania od Airbus Defense and Space akceptacji warunków, proponowanego terminarza spotkań, po czym wojskowi prześle formalne zapytanie o informację (RFI).

 W ogłoszeniu o dialog techniczny nie podano terminu, do kiedy IU oczekuje odpowiedzi. Zapewne biorąc pod uwagę mnogość zadań realizowanych przez specjalistów Airbus D&S, własne priorytety, założono tak długi okres dla prowadzenia dialogu technicznego z jednym podmiotem. Samo zadanie także jest dosyć elastyczne, unifikacja może być oczywiście definiowana jako modernizacja, ale wcale nie musi oznaczać rozbudowanego programu, a raczej uporządkowanie posiadanej floty.

 Posiadaną obecnie w polskim lotnictwie wojskowym flotę C-295M CASA budowano etapami. Zamówione 28 sierpnia 2001 roku osiem egzemplarzy C-295M (plus cztery w opcji) były pierwszym kontraktem eksportowym producenta na ten typ samolotu. CASA była także pierwszym "zachodnim" kontraktem dla Sił Zbroknych RP. Po kilku latach przyszły następne decyzje. 26 października 2006 roku po raz pierwszy wykorzystano zapisy o opcji, zamawiając dwa kolejne egzemplarze C-295M, podobnie postąpiono 30 października 2007 roku, realizując komplet zapisów na 12 maszyn ustalony jeszcze w 2001 roku. Wszystkie te egzemplarze dostarczono w latach 2003-2008. Jeden z nich, samolot nr takt. 019, uległ tragicznej katastrofie pod Mirosławcem w styczniu 2008 roku. 29 czerwca 2012 roku IU podpisał nową umowę dotyczącą dostawy 5 kolejnych C-295M, z bardzo szybkim terminem dostawy w latach 2012-2013. Pomimo katastrofy, udało się zakupić i posiadać do dnia dzisiejszego pełną eskadrę - 16 transportowców tego typu, wszystkie trafiły do 8. Bazy Lotnictwa Transportowego z Krakowa-Babice. W bazie od 2017 roku w procesie szkolenia załóg wykorzystywany jest także kompleksowy symulator klasy Full Flight Simulator.

 Wiele lat, różna sytuacja finansowa zamawiającego, przyczyniło się do nabywania maszyn z odmiennymi pakietami wyposażenia, stąd w historii tego samolotu poszczególne polskie podwersje określano mianem PO01/PO02/PO02SB/PO03/PO04. W toku eksploatacji, a przede wszystkim prac w centrum serwisowym ulokowanym na warszawskim Okęciu, poszczególne egzemplarze przechodziły obsługi wyższego poziomu, otrzymując nie tylko nowe malowanie, ale i wyposażenie.

 Samoloty wypełniają różnorakie zadania, od transportowych, desantowych, deportacyjnych, ewakuacji medycznej, wsparcia programu transplantologii, po transport ważnych osób. Mają także swoją historię w budowie mostu powietrznego pomiędzy krajem i polskimi kontyngentami wojskowymi, w tym chyba najtrudniejszą (i równie trudną do akceptacji pod kątem koszt/efekt), z wojskami wykonującymi zadania w Afganistanie. Liczba 16 transportowców budziła także głosy, że wespół ze średnimi C-130E i lekkimi An-28/M28 jest przerośnięta. Dyskusja trochę przycichła, choćby po odtwarzaniu zdolności w 6. Brygadzie Powietrznodesantowej, ale w historii polskiego planowania pojawiły się także pomysły przebudowy części C-295M na morskie samoloty patrolowe. Możliwość modyfikacji zadań dla bazowego C-295M jest obecnie całkiem duża, jeszcze większa grupa użytkowników transportowca. Te możliwości dotyczą również samolotu wczesnego ostrzegania, tankowca, maszyny rozpoznawczej czy powietrznej kanonierki. W przypadku jednak podejścia szerszego, modernizacji związanej z oblataną w 2015 roku wersją C-295W - nowe wyposażenie dotyczy wingletów na końcach skrzydeł, co obniża choćby zużycie paliwa, oraz bardziej wydajne silniki. Od pierwszego zamówienia na C-295M dla polskiej armii, symbolu westernizacji lotnictwa, powoli mijają dwie dekady - w cyklu życia sprzętu powinniśmy już planować duży program modernizacyjny (Mid Life Update), sięgający dalej niż unifikacja.

(MC)




powered by Disqus

Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
Pocisk przeciwokrętowy Exocet

Pocisk przeciwokrętowy Exocet

Francuski pocisk Exocet był jedną z pierwszych konstrukcji tego rodzaju skonstruowanych i wprowadzonych do produkcji na Zachodzie, choć palma pierw...

więcej polecanych artykułów