2020-11-09 12:24:13
Mobilne węzły łączności na potrzeby I fazy Wisły
Resort obrony narodowej poinformował dzisiaj redakcję, że 30 września br. rozpoczęło się postępowanie, którego celem jest nabycie mobilnych węzłów łączności MCC (Mobile Communication Centers) na potrzeby I fazy programu obrony powietrznej średniego zasięgu kr. Wisła. Ze względu na występowanie podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa postępowanie prowadzone jest w trybie negocjacji z jednym Wykonawcą, tj. Wojskowymi Zakładami Łączności Nr 1 S.A.
Planowane do zakupu MCC mają zostać zbudowane na podwoziu Jelcza P882.57 z układem napędowym 8x8. Z wykorzystaniem tego typu podwozia dla I fazy programu Wisła zamówiono już wcześniej dostawy 33 szt. ciągników siodłowych Jelcz C882.57 CSS (na zdjęciu) oraz 36 szt. transporterów specjalnych Jelcz P882.57 TS, w tym 8 szt. przeznaczonych do budowy samochodów transportowo-załadowczych (STZ). Fot. PGZ S.A.
Mobilne węzły łączności planowane są do pozyskania w ukompletowaniu wraz z podwoziami Jelcz P882.57. Będą służyły do zapewnienia łączności pomiędzy systemem kierowania i dowodzenia IBCS, a narodowymi oraz sojuszniczymi systemami dowodzenia, a także do łączności wewnętrznej w ugrupowaniu.
Przewiduje się, że umowa na dostawy zostanie zawarta w I połowie 2021 roku, jednak dokładny termin jej podpisania uzależniony jest od przebiegu negocjacji z Wykonawcą. Koszt zamówienia będzie mieścił się w łącznym budżecie 4,75 mld USD zaplanowanym na realizację I fazy programu Wisła.
Wizualizacja możliwej koncepcji budowy mobilnego węzła łączności MCC na podwoziu 3-osiowej ciężarówki Jelcz P662D.42 prezentowana kilka lat temu przez PGZ S.A. Na potrzeby I fazy programu Wisła MCC planuje się zbudować na bazie 4-osiowego Jelcza P882.57, jednak sama koncepcja pojazdu z zamontowanym na podwoziu rozkładanym wysokim masztem powinna być podobna. Grafika z prezentacji PGZ S.A.
(TD)
powered by Disqus