Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2021-07-28 18:07:07

Specjalsi z wyższą klauzulą, ale bez Pegaza

     Inspektorat Uzbrojenia unieważnił 23 lipca br. postępowanie zakupowe dotyczące pojazdów dla Wojsk Specjalnych. Przetarg ten prowadzono od końca maja 2019 roku. O unieważnieniu zdecydowało podniesienie klauzul niejawności dla wyrobu i jego wykonawcy.

W 2015 roku z demobilu amerykańskiego Wojska Specjalne pozyskały 45 pojazdów opancerzonych Oshkosh M-ATV klasy MRAP. NIc nie wiadomo, jak w tym czasie badano kwestię klauzule niejawności dla dostawcy i samego wyrobu. fot. Mariusz Cielma

 Postępowanie prowadzono w trybie negocjacji z ogłoszeniem. Zadanie rozbiło się o kwestie ochrony tajemnic wojskowych. Pierwotnie bowiem wymagano, aby systemy teleinformatyczne potencjalnych wykonawców na pojazdy dla Wojsk Specjalnych były dopuszczone do operowania informacją o klauzuli „Zastrzeżone”. Na tym etapie dokumenty otrzymano od łącznie 12 zainteresowanych. Po weryfikacji, także na bazie wymogu klauzulowego, do postępowania dopuszczono cztery konsorcja/podmioty: H. Cegielski z Arquus (PL/FRA), HSW S.A. z Tatra Export s.r.o (PL/CZE), AMZ Kutno S.A. (PL) i Thales Polska S.A. (formalnie PL). W międzyczasie doszło jednak do zmiany w koncepcji wykorzystania pojazdów, jak czytamy w dokumencie IU – wynikającej z aktualnej specyfiki działań realizowanych przez Wojska Specjalne, zarówno w układzie narodowym, jak i sojuszniczym. Odpowiedzialne za osłonę kontrwywiadowczą służby zdecydowały o podniesieniu klauzuli do NATO Secret/Tajne. To nie koniec. Przy składaniu wniosków o udział w postępowaniu należy legitymować się posiadaniem uprawnień do klauzuli przewyższającej o jeden poziom wymaganą, mieć także odpowiednie doświadczenie z wcześniejszych realizacji na tym poziomie utajnienia. Niby niewiele, zapis za którym idą pewne wyzwania w cyklu życia wyrobu. Sprawa ma swoje konsekwencja. IU tłumaczy, że takie wymogi powodują zmianę treści ogłoszenia o zamówieniu, a na tym etapie jest to już niemożliwe. Trwające od ponad dwóch lat postępowanie na pojazdy opancerzone dla Wojsk Specjalnych zostało unieważnione, powodem są, jak przystało na sprzęt dla specjalsów, dynamicznie zmieniające się uwarunkowanie ich użycia, a bardziej konkretnie i przyziemnie - klauzule. Z tej perspektywy za sukces jednak należy uznać przed kilku laty pozyskanie dla WS od Stanów Zjednoczonych pojazdów M-ATV 4x4.

 Postępowanie na samochody dla Wojsk Specjalnych prowadzono od 31 maja 2019 roku. Jego przedmiotem miało być 15 samochodów opancerzonych (plus opcja na 90 egz.) umożliwiających przemieszczanie się w rejon działań, wsparcie ogniowe, wysokiej mobilności, ochronę przed oddziaływaniem przeciwnika (w tym wybuch IED), wyposażonego w środki do wykrycia przeciwnika, systemy ostrzegania, osłony oraz wsparcia dowodzenia (w tym środki do współpracy z lotnictwem i jednostkami morskimi).

(MC)




powered by Disqus

Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
Nowe wcielenie Mogami. Japońskie fregaty typu 30FFM

Nowe wcielenie Mogami. Japońskie fregaty typu 30FFM

Konieczność zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi w obliczu zagrożeń stwarzanych przez floty Chińskiej Republiki Ludowej czy w mniejszym stopniu Korei...

więcej polecanych artykułów