Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2020-03-26 12:09:58

Samoloty Boeinga możliwymi następcami niemieckich Tornado

     Według należącej do Grupy RTL niemieckiej telewizji informacyjnej N-TV od 2025 roku Luftwaffe otrzymać może 45 samolotów bojowych Boeing rodziny Super Hornet/Growler. To część planu na wdrożenie następców przewidzianych do wycofania maszyn Tornado. Powyższe to nie tylko efekt oceny możliwości bojowych reprezentowanych przez amerykańską konstrukcję, ale i prób negocjacji z własnym przemysłem, w tym związkami zawodowymi. Według planu Super Hornety będą uzupełnione przez zakup kolejnych Eurofighterów.


 Plan nie jest jeszcze zatwierdzony przez niemiecką minister obrony Annegret Kramp-Karrenbauer, nie wiadomo czy nawet będzie. Samolot amerykański miałby być przeznaczony do prowadzenia walki radioelektronicznej oraz utrzymania udziału niemieckiego lotnictwa w sojuszniczym programie odstraszania nuklearnego (NATO Nuclear Sharing). Bomby termojądrowe B61 mają być utrzymywane w bazie w miejscowości Büchel w górach Eifel. 30 nowo zakupionych maszyn miałoby reprezentować standardowego Super Horneta, a jego certyfikacja do ładunków nuklearnych, z racji amerykańskiego pochodzenia, wydaje się prostsza niż Eurofightera. Z kolei do walki elektronicznej i przełamywania naziemnej obrony powietrznej przeciwnika służyć by miało 15 maszyn Growler. Zakup od 78 do ponad 90 kolejnych maszyn Eurofighter miałby zastąpić dziś wykorzystywane samoloty Tranche 1 oraz wypełnić zadania realizowane dotychczas przez Tornado w zakresie klasycznego wsparcia pola walki, rozpoznania czy działań o dominację w przestworzach. 

 Obecna flota niemieckiego lotnictwa bojowego składać się ma z łącznie 234 samolotów, w tym 141 Eurofighterów i 93 Tornado (w tym 10 z nich przeznaczono do szkolenia naziemnego i testów). Negocjowany cel miałby na celu pogodzenie oczekiwań przemysłowych z operacyjnymi. Do ryzyk takiej decyzji przemysł wskazuje utratę dotychczasowych szans w sprzedaży samolotów Eurofighter do Szwajcarii, Finlandii i Hiszpanii. Budowa Eurofightera generować ma w Europie 100 tysięcy miejsc pracy, w tym 25 tysięcy w Niemczech (w dużej mierze w Bawarii).

(MC)

fot. Mariusz Cielma/Dziennik Zbrojny




powered by Disqus

Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
Jak-23 - służba w lotnictwie polskim

Jak-23 - służba w lotnictwie polskim

Wkrótce po dostarczeniu 3 Jaków-17 i pierwszych Jaków-17W do Polski, rozpoczęły się przygotowania do wprowadzenia do służby kolejnych myśliwców Jak...

więcej polecanych artykułów