Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2020-07-09 17:12:04

Hiszpania negocjuje zakup kolejnych Eurofighterów

     Według doniesień hiszpańskiej prasy tamtejsze Ministerstwo Obrony negocjuje obecnie z Airbusem zakup kolejnych 20 egzemplarzy samolotów Eurofighter EF2000 Typhoon. Maszyny miałyby zastąpić samoloty F/A-18A+ Hornet należące do stacjonującego w bazie Gando (Base Aérea de Gando), na Gran Canaria, 46 Skrzydła (Ala 46) Hiszpańskich Sił Powietrznych (Ejército del Aire). Podpisanie umowy spodziewane jest w połowie 2021 roku. Wartość transakcji szacowana jest na ok. 2 mld EUR, przy czym jednak ostateczna kwota nie została jeszcze potwierdzona.

Wedle doniesień hiszpańskich mediów w 2021 roku można spodziewać się zawarcia umowy na dostawę kolejnych 20 Eurofighterów dla Ejército del Aire. Fot: Jacek Siminski/Defensephoto.com

   Dostawy nowych Eurofighterów miałyby być realizowane w latach 2025-2030. Według hiszpańskiego portalu Infodefensa dostawa samolotów ma zostać zrealizowana w ramach programu Halcon, który został uruchomiony przez Ministerstwo Obrony Hiszpanii jeszcze przed wybuchem epidemii COVID-19. Przypomnijmy, że Ala 46 eksploatuje Hornety zakupione w 1995 roku z nadwyżek US Navy. 24 egzemplarze F/A-18 przed dostawą zostały zmodernizowane do wersji F/A-18A+ (EF-18A+). Zastąpienie wspomnianych samolotów jest obecnie jednym z priorytetów hiszpańskiego resortu obrony, bowiem ich eksploatacja zbliża się nieuchronnie ku końcowi. Wycofanie pierwszych egzemplarzy Hornetów służących w Ala 46 należy spodziewać się już w 2022 roku. Ostatnie samoloty należące do wspomnianej jednostki miałyby natomiast zostać wycofane w dwa lata później. 

   Zakup kolejnych Eurofighterów, jak podkreślają przedstawiciele Airbusa, wpisuje się w program ożywienia gospodarki, która ucierpiała w wyniku epidemii COVID-19. Należy zaznaczyć, że poza hiszpańskim oddziałem Airbusa w programie uczestniczyć miałyby również inne hiszpańskie firmy, takie jak Indra, ITP, czy Cesa. Nowe hiszpańskie Eurofightery najprawdopodobniej zostaną wyposażone w radary Captor-E z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym (AESA). Hiszpania miałaby również zamówić dodatkową partię kilkunastu radarów tego typu dla innych maszyn. Równocześnie w zakładach Airbusa trwa modernizacja 16 egzemplarzy hiszpańskich Eurofighterów Tranche 1 obejmująca instalację nowych generatorów symboli, rejestratorów głosu i obrazu, a także integrację zasobników celowniczych. Prace mają się zakończyć w 2023 roku. 

(MG)




powered by Disqus

Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
Jak-23 - służba w lotnictwie polskim

Jak-23 - służba w lotnictwie polskim

Wkrótce po dostarczeniu 3 Jaków-17 i pierwszych Jaków-17W do Polski, rozpoczęły się przygotowania do wprowadzenia do służby kolejnych myśliwców Jak...

więcej polecanych artykułów