Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2020-07-29 17:49:44

Pierwszy swobodny lot BSP VSR700

     28 lica służby prasowe Airbus Helicopters poinformowały o odbyciu pierwszego swobodnego lotu przez bezzałogowy śmigłowiec VSR700. Wydarzenie to miało miejsce na terenie centrum testowego BSP położonego w pobliżu Aix-en-Provence na południu Francji. Lot trwał 10 minut.

VSR700 odbył swój pierwszy swobodny lot. Fot. Airbus Helicopters

  Przypomnijmy, że oblot VSR, jeszcze na uwięzi, odbył się w listopadzie ubiegłego roku. Wynikało to z konieczności spełnienia wymogów prawnych. Przed odbyciem swobodnego lotu konieczne było wdrożenie geofencingu, czyli wirtualnej bariery ograniczającej zasięg BSP. Pozwoliło to na wydanie przez służby odpowiedzialne za dopuszczenie do lotu zezwolenia na lot swobodny. Obecne plany Airbusa zakładają stopniowe rozszerzanie zakresu, jak i charakteru lotów próbnych. Na koniec 2021 roku przewidziano rozpoczęcie prób morskich. W próbach mają wziąć udział dwa demonstratory oraz jeden opcjonalnie pilotowany statek powietrzny. Ma to pozwolić na opracowanie i udoskonalenie technicznych i operacyjnych aspektów operacji BSP w środowisku morskim. 

   Makieta VSR700 (Vertivision Surveillance Rotorcraft 700) została po raz pierwszy zaprezentowana w czasie salonu lotniczego w Paryżu, w 2017 roku. Bazą dla bezzałogowego śmigłowca stał się popularny lekki śmigłowiec cywilny Cabri G2. VSR700 ma dysponować udźwigiem 150 kg przy długotrwałości lotu wynoszącej 10 godzin. W założeniu bezzałogowa maszyna będzie kontrolowana z okrętu i realizowała przede wszystkim zadania rozpoznawcze. Stąd opcjonalne wyposażenie obejmuje głowice elektrooptyczne Safran Euroflir 410 EO lub L-3 Wescam MX-15, radar obserwacji powierzchni. Śmigłowiec ma również mieć docelowo możliwość przenoszenia opcjonalnie modułu ZOP opracowanego przez Thalesa, a obejmującego m.in. system radioboi hydroakustycznych. Ponadto VSR700 ma mieć także zdolność przenoszenia tratwy ratunkowej Survitec, lub systemu LRAD 450XL. VSR ma mieć maksymalną masę startową od 500 do 1000 kg. Kontrakt na dostawę SDAM, w skład którego wchodzić ma VSR-700 został przyznany przez DGA w styczniu 2018 roku. 

   W ciągu ostatnich kilku miesięcy poza funkcją geofencingu, wdrożono również na VSR 700 system pozwalający na kończenie lotu w razie potrzeby. Modyfikacje objęły też sam statek powietrzny, wraz z aktualizacjami oprogramowania autopilota. Ponadto śmigłowiec przeszedł modyfikacje konstrukcyjne i wzmocnieniami w płatowcu.

(MG) 

 




powered by Disqus

Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
Stan realizacji Planu Modernizacji Technicznej (systematyczna aktualizacja)

Stan realizacji Planu Modernizacji Technicznej (systematyczna aktualizacja)

W grudniu 2012 roku opinii publicznej zaprezentowano założenia Planu Modernizacji Technicznej Sił Zbrojnych RP na lata 2013-2022 (PMT), zgodnie z k...

więcej polecanych artykułów