Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2021-07-07 14:53:18

Brytyjski AWACS sprzedany US Navy

     15 milionów dolarów amerykańskich. Taką kwotę Departament Obrony USA zatwierdzić miał 30 czerwca br. na zakup wycofanego brytyjskiego samolotu E-3D Sentry klasy AWACS. Maszyna posłużyć ma do szkolenia w US Navy.

Blisko 30 lat służby E-3D będzie miało swój finał w roku bieżącym. Po zakupach m.in. F-35, RAF redukuje także liczbę zamówiony E-7 Wedgetail. fot. CROWN

 Egzemplarz ZH104 przeznaczony jest dla Naval Air System Command na potrzeby biura programu E-6B (PMA-271). Maszyna nie będzie wykorzystywać swojego wyposażenia specjalistycznego, ale posłuży do szkolenia w powietrzu. Zakupiony egzemplarz oparty o platformę Boeing 707-320 z silnikami CFM56 ma resurs pozwalający przy odpowiednim użytkowaniu i pracach serwisowo-remontowych na eksploatację do 2038 roku. Zakup posłuży do zmniejszenia nalotu posiadanych operacyjnych E-6B. Celem dostosowania do potrzeb nowego użytkownika samolot otrzyma m.in. system do tankowania powietrznego stosowany u Amerykanów. E-6B wykorzystywany jest w zadaniach utrzymania łączności z okrętami podwodnymi.

 ZH104 od stycznia 2020 roku składowany jest w Lake Charles Maintenance and Modification Center należących do Northrop Grumman i położonych w stanie Luizjana. Dostawa samolotu dla US Navy przewidziania jest na wrzesień 2021 roku.

 Zakup samolotów AWACS nowego pokolenia (obecnie planowane trzy E-7 Wedgetail) dla RAF, nowe podejście do zadań kontroli przestrzeni powoduje, że E-3D stają się zbędne. W ostatnim czasie Brytyjczycy dysponowali czterema Sentry, w tym trzema operacyjnymi. Wycofanie wszystkich przewidziano na 2021 rok. Co ciekawe, przynajmniej do 2023 roku, czyli przejęcia pierwszego Wedgetail, Brytyjczycy nie będą posiadać samolotów klasy AWACS, w tych zadaniach wesprze je flota E-3 z jednostki NATO. Rocznie brytyjskie Sentry (AEW1) wylatywały około 800 godzin. Pierwszy z siedmiu zakupionych AEW1 dotarł do Wielkiej Brytanii w 1991 roku.

(MC)




powered by Disqus

Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
Wybrane aspekty modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP

Wybrane aspekty modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP

Modernizacja Sił Zbrojnych RP jest nie tylko procesem ciągłym i wieloletnim, ale również, ze względu na wysokie potrzeby modernizacyjne wszystkich ...

więcej polecanych artykułów