2018-03-08 20:04:20
Gotowość operacyjna statków powietrznych USAF
Amerykański Military Times zaprezentował informacje dotyczące gotowości operacyjnej amerykańskich sił powietrznych. Generalnie zwraca się uwagę, że USAF odnotowuje w tym względzie spadek szeregu wskaźników, co między innymi tłumaczy się licznymi operacjami prowadzonymi przez lotnictwo.
W roku budżetowym 2017, (Fiscal Year zgodnie z amerykańską zasadą rozpoczyna się od października), odnotowano gotowość statków powietrznych na poziomie 71,3%, rok wcześniej było to 72,1%. Amerykanów niepokoi ogólny trend spadkowy, ale szczególnie zwraca się uwagę na gotowość poszczególnych typów kluczowych dla systemu statków powietrznych. W FY14 blisko ¾ myśliwców 5-generacji F-22A Raptor gotowych było do wykonania postawionego zadania, w ciągu tych kilku lat wskaźnik ten spadł do ledwie 49% (rdr spadło o 11%). Podobna sytuacja odnotowana jest w przypadku F-35, drugiego sztandarowego myśliwca USAF (większy problem z gros posiadanych maszyn z oprogramowaniem wersji Block 2). Military Times zwraca także uwagę, że problem nie dotyczy jedynie najbardziej zaawansowanych maszyn bojowych, ale również koni roboczy amerykańskich operacji ekspedycyjnych – maszyn transportowych czy budowy świadomości sytuacyjnej. Obciążenie misjami zagranicznymi (bojowe i odstraszania) ma być jednym z powodów, że samoloty potrzebują większej liczby części zamiennych. Inne ze wskazanych źródeł to kłopoty z naziemnym personelem technicznym. Chociaż lotnictwu udało się zminimalizować problem kadr, potrzeba jeszcze czasu, aby uzyskały one odpowiednie doświadczenie. Przyjęto przy tym zasadę, że najbardziej doświadczeni technicy kierowani są do dywizjonów wykonujących działania operacyjne. Amerykanie odnotowują także braki w personelu latającym. Przy potrzebach całego USAF na poziomie 20 tysięcy etatów, braki w tym względzie wynosić mają 2 tysiące lotników. Dla wojskowych atrakcyjne pozostaje zdjęcie munduru i przejście do lotnictwa cywilnego. Elementem wpływającym na nastroje jest także nalot, a ten musi być trudny do osiągnięcia, przy spadającej gotowości samych statków powietrznych. Jest to ciekawe z polskiego punktu widzenia. Pamiętamy o doświadczonym polskim pilocie MiG-29 z nalotem około 200 godzin na tym typie myśliwca, rozbitym pod Mińskiem Mazowieckim, z kolei według Amerykanów, podtrzymanie zdolności wymaga minimum 3 misji w tygodniu i 15-20 godzin nalotu w miesiącu. Budowa nowych umiejętności to potrzeba wykonania przez pilota czterech lotów w tygodniu. Z amerykańskiej perspektywy zauważmy narzekanie, że pilot myśliwca statystycznie wylata w miesiącu 16,4 godziny, lotnictwa transportowego 17,3, a wykonujących długotrwałe misje bombowców strategicznych aż 19,7 godziny. Powyższy przeliczeniowy nalot także nie pokazuje całości problemu. Załogi wysłane na misje latają więcej, ci co pozostali w Stanach Zjednoczonych, mają jeszcze niższy wskaźnik.
Być może znakiem przyszłych czasów jest wskaźnik uderzeniowych BSP, w przypadku MQ-9 Reaper mowa o 89,5%. To bezzałogowce podwyższają ogólny poziom gotowości, załogowych i bezzałogowych, statków powietrznych USAF. Ciekawy jest jeszcze parametr wieku, również wzrósł, w FY17 wyniósł statystyczne 27,6 lat dla maszyny, wobec 27 lat w FY16.
Wskaźnik gotowości dla wybranych maszyn bojowych USAF w latach 2014-2017:
Typ |
W służbie (2017) |
Gotowość FY14 |
Gotowość FY15 |
Gotowość FY16 |
Gotowość FY17 |
A-10 |
283 |
75,10% |
76,80% |
74,09% |
73,76% |
B-1B |
62 |
47,70% |
47,00% |
51,62% |
52,79% |
B-2A |
20 |
56,90% |
55,90% |
51,11% |
53,83% |
B-52H |
75 |
73,50% |
72,20% |
73,92% |
71,82% |
F-22A |
187 |
72,70% |
67,40% |
60,18% |
49,01% |
F-35A |
119 |
brak danych |
67,90% |
64,57% |
54,67% |
F-15C |
212 |
73,20% |
70,70% |
71,22% |
71,24% |
F-15D |
23 |
72,90% |
64,20% |
59,89% |
70,37% |
F-15E |
218 |
76,20% |
71,30% |
72,94% |
75,26% |
F-16C |
786 |
74,40% |
73,70% |
73,08% |
70,22% |
F-16D |
155 |
71,80% |
70,70% |
69,06% |
65,96% |
MQ-9A |
218 |
86,10% |
88,40% |
88,48% |
89,58% |