Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2020-07-09 06:56:32

Top Aces kupuje belgijskie Alpha Jety

     Zgodnie z doniesieniami magazynu Scramble kanadyjska firma "agresorska" Top Aces zdecydowała się odkupić 25 Alpha Jetów wystawionych na sprzedaż przez Belgische Luchtmacht. Wraz z samolotami Top Aces przejmie również pakiet części zamiennych.

Wystawione na sprzedaż jeszcze w 2018 roku belgijskie samoloty szkolne Alpha Jet ostatecznie zasilą flotę firmy Top Aces. Fot. Michał Gajzler

   Belgia zdecydowała się zakupić w 1973 roku 33 egzemplarze samolotów w wariancie Alpha Jet 1B, będącym pochodną Alpha Jeta E. Kontrakt podpisano w 1975 roku. Pierwszy belgijski Alpha Jet 1B został oblatany w 1978 roku, a dostawy zakończyły się w 5 lipca 1980 roku. Samoloty zmontowano w belgijskiej wytwórni SABCA. W 2000 roku rozpoczęto proces modernizacji pozostałych w służbie samolotów do standardu określanego jako Alpha Jet 1B+. Od 2004 roku samoloty stacjonowały we francuskiej bazie lotniczej w Cazaux (Base Aerienne 120 Cazaux), gdzie operowały w ramach francusko-belgijskiej szkoły lotniczej (znana m.in. jako Advanced Jet Training School, AJeTS). Wraz z jej rozwiązaniem pod koniec 2018 roku samoloty wróciły na początku 2019 roku do Belgii. Już kilka miesięcy wcześniej, w październiku 2018 roku podlegający belgijskiemu Directorate-General of Matériel Resources rozpoczął poszukiwania zainteresowanych nabyciem wspomnianych maszyn. Wraz z samolotami oferowano zapasowe silniki i inne części zamienne, dokumentację techniczną oraz symulatory. Samoloty miały być dostępne dla potencjalnych odbiorców począwszy od grudnia 2019 roku.  

   Kanadyjska firma Top Aces powstała jeszcze w 2000 roku. Utworzyło ją trzech byłych pilotów CF-188. W 2005 roku firmie udało się uzyskać kontrakt na usługi agresorskie na potrzeby kanadyjskich sił zbrojnych. Wraz ze zmianami właścicielskimi między 2007 i 2018 rokiem firma działała jako Discovery Air Defence Services Inc, by ostatecznie, po kolejnej zmianie właściciela, wrócić do oryginalnej nazwy. 

   Samoloty należące do Top Aces/Discovery Air są stosunkowo dobrze znane m.in. w Europie, a to ze względu na realizację zadań agresorskich na potrzeby niemieckiej Luftwaffe na podstawie umowy zawartej jeszcze w 2014 roku. Poza tym Top Aces wypełniał analogiczne zadania dla sił powietrznych Kanady i Australii. Umowa z kanadyjskim resortem obrony ma wartość 480 mln USD i obowiązuje co najmniej do 2027 roku, z możliwością wydłużenia do 2031 roku.

   Pod koniec 2019 roku flota Top Aces składała się z 20 egzemplarzy szkolno–bojowych samolotów Dassault/Dornier Alpha Jet A należących wcześniej do niemieckiej Luftwaffe, 7 egzemplarzy A-4N i TA-4J oraz dwóch Learjetów 35 i kolejnej pary samolotów IAI Westwind. A-4N weszły w skład floty firmy po tym, gdy w 2013 roku Discovery Air Defence Services przejęło amerykańską firmę Advanced Training Systems International (ATSI). Zakup belgijskich Alpha Jetów niewątpliwie zwiększy dostępność floty Top Aces i pozwoli na realizację większej liczby zadań w ramach już zawartych umów, jak i pozyskanie nowych.

   Co najmniej od 2016 roku kanadyjska firma rozważa również zakup samolotów F-16A/B. Wedle zapowiedzi plany mają ostatecznie zostać zrealizowane wraz z przyznaniem przez Air Combat Command USAF umowy w ramach Combat Air Forces Adversary Air (ADAIR II). Jak na razie nieznana pozostaje jednak dokładna liczba maszyn jakie zakupić ma Top Aces, jak i termin realizacji wspomnianych planów. Wedle nieoficjalnych informacji transakcja napotkać miała na problemy związane z uzyskaniem niezbędnych zezwoleń. Niemniej jeszcze pod koniec czerwca Top Aces zapowiadała realizację planów. Przypuszczalnie samoloty mogą zostać pozyskane z nadwyżek izraelskich (to sugerują grafiki prezentowane przez Top Aces). Łącznie firma miała pozyskać 29 lub według innej wersji 12 samolotów w wariancie F-16A/B Block 15 (liczba ta wynika najprawdopodobniej z wymogu posiadania 12 operacyjnych maszyn do października 2020 roku, co jest jednym z warunków kontraktu ADAIR II podpisanego w październiku 2019). 

(MG)




powered by Disqus

Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
Program Skoshi Tiger, czyli F-5C w Wietnamie

Program Skoshi Tiger, czyli F-5C w Wietnamie

Powstanie F-5C było związane z działaniami zbrojnymi prowadzonymi we Wietnamie. W 1965 roku USAF wypożyczyło, w ramach programu noszącego nazwę Sko...

więcej polecanych artykułów