Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2020-07-30 18:14:34

T-7A Red Hawk kandydatem na następcę australijskich Hawków

     Amerykański koncern Boeing potwierdził, że udzielił odpowiedzi na zapytanie o informacje opublikowane w związku z planami zakupu nowych samolotów szkolenia zaawansowanego przez Australię. Nowe maszyny, przeznaczone dla RAAF, mają zostać zakupione w ramach Project AIR 6002 Phase 1. Samoloty zakupione te zastąpią użytkowane obecnie przez australijskie siły powietrzne Hawki Mk 127.

 

Przedstawiciele Boeinga potwierdzili, że T-7A zostały zaoferowane Australii w ramach Project AIR 6002 Phase 1. Fot. Boeing   

   Wspomniane zapytanie o informacje zostało opublikowane jeszcze w czerwcu bieżącego roku, a termin wyznaczony na odpowiedzi mija 31 lipca. Konkurencję dla T-7A stanowić będą najprawdopodobniej oferowane przez Leonardo samoloty M-346 oraz proponowane przez koreańską firmę KAI samoloty T-50. Inną opcją pozostaje modernizacja obecnie użytkowanych Hawków Mk 127 połączona z wymianą ich silników na nowsze jednostki napędowe Adour Mk 951. O ile Hawki 127 nie są jeszcze maszynami najstarszymi, to jednak poszukiwania następców mają związek z problemami eksploatacyjnymi nękającymi je w ostatnich latach. Są one w szczególności związane z pęknięciami w rejonie turbiny niskiego ciśnienia silników Rolls-Royce Turbomeca Adour Mk 871. Drugim poważnym problemem floty australijskich Hawków są postępujące problemy zmęczeniowe skrzydeł. Nawarstwianie się wspomnianych problemów doprowadziło w ostatnich latach do kilku przypadków uziemienia australijskich Hawków. Ostatni przypadek tego typu miał miejsce w ubiegłym roku.

   Przypomnijmy, że Hawki Mk 127 weszły do służby w RAAA w 1999 roku. Australia zakupiła ogółem 33 maszyny tego typu. T-7A, opracowany przez Boeinga we współpracy ze szwedzką firmą Saab, został natomiast wybrany we wrześniu 2018 roku jako nowa maszyna szkolenia zaawansowanego USAF. Na mocy podpisanej umowy amerykański koncern dostarczy USAF co najmniej 351 samolotów tego typu. Na marginesie można wspomnieć, że zainteresowanie T-7A miała wyrazić niedawno również Serbia.

(MG)




powered by Disqus

Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
Program Skoshi Tiger, czyli F-5C w Wietnamie

Program Skoshi Tiger, czyli F-5C w Wietnamie

Powstanie F-5C było związane z działaniami zbrojnymi prowadzonymi we Wietnamie. W 1965 roku USAF wypożyczyło, w ramach programu noszącego nazwę Sko...

więcej polecanych artykułów