Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2020-08-21 12:07:11

Początek programu następcy Super Hornetów

     Bez przesadnego rozgłosu amerykańska flota formalnie rozpoczęła proces mający na celu wprowadzenie do służby nowej maszyny wielozadaniowej. Ta zastąpi w przyszłości obecnie użytkowane samoloty F/A-18E/F Super Hornet oraz EA-18G Growler. Przejawem rozpoczęcia prac w tym kierunku jest utworzenie biura (PMA-230) programu Next Generation Air Dominance (NGAD). Co ciekawe, te zostało utworzone jeszcze w maju bieżącego roku. Przypomnijmy również, że jeszcze w 2019 roku przeprowadzona została w ramach wspomnianego programu analiza alternatyw.

   Według planów US Navy następca Super Hornetów powinien wejść do służby w latach 30. obecnego stulecia. Fot. US Navy.

   Według źródeł US Naval Institute amerykańska flota miała już rozpoczać także wstępne rozmowy z producentami. Wedle założeń, nowa maszyna, która miałaby służyć na lotniskowcach równolegle z F-35C, miałaby wejść do służby w latach 30. obecnego wieku. Przy czym US Navy ma zależeć na maksymalnym skróceniu prac badawczo-rozwojowych i jak najszybszym wprowadzeniu nowego samolotu do służby. W dużej mierze jest to uwarunkowane szybszym niż pierwotnie zakładano tempem eksploatacji Super Hornetów. Nowa maszyna załogowa najprawdopodobniej miałaby mieć promień działania na poziomie 1852 km. Zgodnie z przewidywaniami miałaby również ściśle współpracować z BSP wypełniającymi rolę "lojalnego skrzydłowego".

   US Navy ma poszukiwać samolotu zaprojektowanego od podstaw, nie zaś bazującego na wcześniejszych projektach. Niewątpliwie problemem w takim przypadku mogą okazać się koszty prac i ograniczenia budżetowe. Według opublikowanego w styczniu 2020 roku raportu CBO (Congressional Budget Office), koszty zastąpienia w latach 2032-2050 samolotów F/A-18E/F mogą sięgnąć 67 mld USD. Dodatkowe 22 mld USD pochłonąć może wdrożenie następcy samolotów EF-18G. Przy czym wspomniane szacunki kosztów nie obejmują całego niezbędnego wyposażenia (np. modernizacji zasobników zakłócających) i uzbrojenia. O zamówienia ze strony floty konkurować będą najprawdopodobniej Boeing, Lockheed Martin oraz Northrop Grumman. Jak narazie jednak nie ujawniono, kiedy można spodziewać się wystosowania zapytań o informacje. 

(MG)




powered by Disqus

Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
Airbus Helicopters H160M Guépard – przyszłość francuskiej floty śmigłowców

Airbus Helicopters H160M Guépard – przyszłość francuskiej floty śmigłowców

Zainicjowana pod koniec czerwca 2020 roku przez Inspektorat Uzbrojenia faza dialogu technicznego dotycząca programu Perkoz skłania do przyjrzenia s...

więcej polecanych artykułów