Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2015-05-14 09:13:08

Chiny opracują morski samolot typu STOVL

     Chiński dziennik "China Daily" poinformował w dniu 13 maja br. o rozpoczęciu przez chiński przemysł lotniczy prac związanych z opracowaniem własnego, wielozadaniowego samolotu bojowego klasy STOVL (Short Take Off and Vertical Landing), czyli krótkiego startu i pionowego lądowania, przeznaczonego do działań z pokładów lotniskowców i uniwersalnych okrętów desantowych. Rozpoczęto już prace projektowe nad opracowaniem komponentów takiego samolotu, w tym jego napędu. Porozumienie w tej sprawie pod koniec marca br. podpisały dwie chińskie firmy, AVIC Chengdu Engine Group i China Aviation Engine Establishment, obie należące do chińskiej lotniczo-przemysłowej korporacji AVIC (Aviation Industry Corporation of China).

F-35B fot.Lockheed Martin

Choć Chińczycy zakładają, że będą w stanie samodzielnie opracować samolot krótkiego startu i pionowego lądowania, to zapewne upłynie jeszcze sporo czas, zanim zobaczymy podobny widok na chińskim okręcie. Na zdjęciu amerykański F-35B lądujący na uniwersalnym okręcie desantowym USS Wasp. Fot. Lockheed Martin

  Pozyskanie samolotów typu STOVL wpisuje się w plany budowy przez chińską flotę zdolności do przeprowadzania morskich operacji desantowych. Cytowany przez "China Daily" zastępca redaktora naczelnego chińskiego miesięcznika lotniczego "Aerospace Knowledge Magazine" Wang Yanan zapewnia, że "mimo, że flota ChRL posiada lotniskowiec - CNS Liaoning, to ze względu na brak doświadczenia w projektowaniu i budowie okrętów tej klasy, pozyskanie ich w najbliższym czasie i w większej ilości nie będzie możliwe. W przypadku potencjalnego wystąpienia w bliskiej przyszłości konfliktu Chin z innym państwem, samoloty pokładowe Shenyang J-15 będą musiały zostać zaangażowane zarówno w wykonywanie uderzeń na dalekich odległościach, jak i zapewnić obronę powietrzną lotniskowej grupy bojowej. Jeśli Chiny opracują samoloty typu STOVL, powinny one zostać umieszczone na lotniskowcach oraz innych okrętach zapewniając bliską obronę powietrzną, co odciąży J-15 i pozwoli zaangażować je głównie do wykonywania uderzeń na odległe cele". Wang zauważa także, że samoloty typu STOVL byłyby najlepszym rozwiązaniem w przypadku wsparcia ograniczonych operacji desantowych lub innych działań realizowanych w pobliżu własnych wód terytorialnych, a ich pozyskaniem, ze względu na zdolność do operowania z krótkich (lub częściowo uszkodzonych) pasów startowych, zainteresowane mogą być również chińskie siły powietrzne.  

  China Daily przypomina także, że Chiny już w latach 60-tych prowadziły prace projektowe związane z opracowaniem samolotu zdolnego do pionowego startu i lądowania, ale zostały one zaniechane ze względu na powstałe trudności techniczne. Następnie pod koniec lat 70-tych próbowano zakupić samoloty Harrier, jednak ze względu na wysokie koszty, z zakupu tego zrezygnowano.

  Dziennik informuje także o chińskich planach dotyczących budowy okrętów desantowych. W listopadzie 2013 roku Yin Zhuo, dyrektor biura doradczego marynarki wojennej ChRL (Expert Consultation Committee) powiedział w Centralnej Telewizji Chińskiej, że trwają prace projektowe związane z opracowaniem uniwersalnego okrętu desantowego, który będzie półtora raza większy od japońskiego niszczyciela śmigłowcowego Izumo, mającego wyporność pełną 27000 ton. Informacje te potwierdza także artykuł opublikowany w styczniu br. w czasopiśmie Ming Pao, którego autorem jest Liang Tianren, obserwator wojskowy z Hong Kongu.  Napisano w nim, że Chiny budują uniwersalny okręt desantowy o wyporności 50.000 ton, z którego będzie mogło operować 20 śmigłowców i 12 samolotów bojowych typu STOVL. Co ciekawe, pierwszy okręt tego typu podobno ma zostać wybudowany do końca tego roku, a docelowo mają powstać co najmniej cztery jednostki tego typu.    

(TD)




powered by Disqus

Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
Ogniem na wprost! Haubice 155 mm w bezpośredniej walce

Ogniem na wprost! Haubice 155 mm w bezpośredniej walce

W artykułach przedstawiających możliwości i kierunki rozwoju samobieżnej artylerii lufowej, przede wszystkim kalibru 155 mm, zwraca się szczególną ...

więcej polecanych artykułów