Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2013-06-21 18:30:40

USA - zakupy samolotów i śmigłowców wojskowych w latach 2012-2014

     Budżet DoD Stanów Zjednoczonych na rok obrachunkowy - FY 2014 (Fiscal Year) został ujawniony 10 kwietnia 2013 roku. Mimo drobnych zmian w ciągu ostatnich dwóch miesięcy ma być konsekwentnie realizowany. W stosunku do pierwotnych założeń sprzed roku zakupy sprzętu - w tym dla lotnictwa poszczególnych rodzajów sił zbrojnych - zostały poważnie ograniczone.

   W 2014 roku USAF otrzymały środki na zakup jedynie 19 sztuk zamiast zaplanowanych 25 maszyn F-35 Lighting II, wedlug Sekretarza Sił Powietrznych cięcia w programie mogą nastąpić i w następnych latach. Odsunięte w czasie mają zostać zakupy samolotów tankowania powietrznego KC-46A. Również US Army skupiająca się na trzech programach modernizacyjnych (AH-64E Guardian, CH-47F Chinook i UH-60M Black Hawk) zmniejszyła swoje wymagania ilościowe, oczekuje również na decyzję w sprawie następcy obserwacyjnych OH-58D Kiowa, podejmując ewentualną modernizację tych ostatnich do standardu OH-58F. Z 346 sztuk do 315 maszyn zmniejszy się całkowite zamówienie na lekkie śmigłowce wielozadaniowe UH-72A Lakota.

 

Program przemiennopłatów jest ważny dla wszytskich rodzajów sił zbrojnych USA - Ospreye mają być kupowane w znacznych ilościach po 2015 roku, fot. USAF.


  Z kolei US Navy chce zamawiać więcej niż tuzin Growlerów rocznie - ma być to zrealizowane w 2014 roku. Dwa obecnie sztandarowe programy bezałogowców marynarki zostały spowolnione, co objawia się niewielkimi na razie zamówieniami na MQ-4C Triton.

 

FY 2012

FY 2013

FY 2014

US Air Force

C-130J-30 Hercules

1

 

6

AC-130J Spooky

1

2

5

HC-130J Combat King II

3

1

1

MC-130J Commando II

6

4

4

F-35A Lighting II

18

19

19

CV-22B Osprey

5

4

3

MQ-9A Reaper

48

24

12

US Navy

E/A-18G Growler

12

12

21

F/A-18E/F Super Hornet

28

26

 

E-2D Hawkeye II

5

5

5

F-35C Lighting II

7

4

4

MQ-4C Triton

 

3

 

MH-60R Seahawk

24

19

19

MH-60S Seahawk

18

18

18

P-8A Poseidon

11

13

16

T-6B Texan

36

33

29

US Marine Corps

F-35B Lighting II

7

6

6

KC-130J Hercules

1

 

2

AH-1Z Viper

15

18

10

UH-1Y Venom

10

10

15

MV-22B Osprey

30

17

18

RQ-21

 

5

25

US Army

AH-64E Guardian

27

50

42

CH-47F Chinook

45

44

28

UH-60M Black Hawk

89

59

65

UH-72A Lakota

39

34

10

MQ-1C Gray Eagle

29

19

15

RQ-11 Raven

1131

234

 

Wspólnie z NATO

RQ-4E Global Hawk

 

3

2

  W USAF nastąpią również duże zmiany organizacyjne - część dywizjonów zostanie "uziemiona" - dotyczy to 47th Fighter Squadron (A-10C) z bazy Davis Monthan, 94. FS (F-22A) z połączonej bazy Langley, 336. FS (F-15E) z bazy Seymour Johnson oraz 303. FS z bazy Whiteman. Jednocześnie rozważane jest przebazowanie na kontynent amerykański lub rozformowanie kilku kolejnych jednostek: 555. FS (F-16C) z włoskiego Aviano, 492. i 494. FS (oba na F-15E) z RAF Lakenheath, 81. FS (A-10C) z niemieckiego Spandaghlen oraz jednostek stacjonujących na terenie USA: 96th Bomb Squadron (B-52H) z Barksdale, 34. i 37. BS (oba na B-1B) z Ellsworth, 187. FS (F-16C) z Maxwell, 169. FS (też na F-16C) z połączonej bazy McEntrie, 391. FS (F-15E) z Mountain Home, 77. FS (F-16C) z bazy Shaw. Niepewna przyszłość również przed 18th Agressor Squadron stacjonującym w bazie Eielson na Alasce i latajacy na F-16C.  

Robert Ciechanowski

 




Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
Serbska haubica samochodowa SORA

Serbska haubica samochodowa SORA

W ostatnich latach nastąpił silny rozwój samochodowych dział samobieżnych, które stały się ciekawą alternatywą dla haubic gąsienicowych. Rozwój koł...

więcej polecanych artykułów