Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2014-03-07 22:15:38

Nowy Orlik – nie tylko dla Polskich Sił Powietrznych

     W systemie szkolnym jaki znajdzie swoje zastosowanie w polskich Siłach Powietrznych do dnia dzisiejszego brakowało jednego elementu. We wrześniu 2013 roku przejęliśmy ostatni z 16 zmodernizowanych m.in. w awionikę Garmin samolotów PZL-130 TC-II Orlik, tydzień temu podpisaliśmy umowę na zakup 8 samolotów szkolnych M-346 Master. Ogniwem pośrednim, będzie pokazany publicznie w dniu dzisiejszym PZL-130 Orlik Multi Purpose Trainer (MPT). Nowa generacja Orlika, jak się okazuje będzie nie tylko dla Polski. Samolot faktycznie ma szansę by w końcu, po blisko trzech dekadach historii, pojawić się w służbie eksportowych użytkowników.

Orlik MPT za sobą ma już oficjalne uroczystości, przed nim teraz pierwsze loty.

    Inspektorat Uzbrojenia prowadzi analizję rynku związaną z modernizacją pozostałych jeszcze w lotnictwie wojskowym 12 samolotów PZL-130 Orlik TC-II z prostą awioniką. Chociaż postępowanie przetargowe dopiero przed nami, jednak już od dawna wiadomo, że polskie lotnictwo potrzebuje Orlików ze „szklanym kokpitem”. Samoloty Master, nawet w wypadku wykorzystania opcji na dodatkowe cztery maszyny, nie zaspokoją potrzeb systemu szkolenia pilotów bojowych maszyn odrzutowych. Jednym z planów resortu obrony jest zakup 64 samolotów bojowych piątej generacji, tym samym utrzymana byłaby około 2030 roku liczba 7 eskadr bojowych ze 112 WSB. Tak jak wiadomo jest, że lotnicy potrzebują wsparcia ze strony cyfrowych PZL-130, tak można być pewnym, że to właśnie Airbus Defence & Space Polska będzie beneficjentem tej lotniczej inwestycji.

    Na pierwszą publiczną prezentację Orlika MPT przybył wiceminister obrony Maciej Jankowski, Dowódca Generalny RSZ gen. broni pilot Lech Majewski, ambasador Królestwa Hiszpanii w Polsce D. Agustín Núñez Martínez i wielu innnych gości. Uroczystości nadano godną wydarzeniu tej rangi oprawę.

Cyfrowy i zintegrowany kokpit Orlika, tutaj widać dopiero zmiany jakie zaszły w konstrukcji maszyny.

   Orlik MPT, co to za samolot? Przede wszystkim możemy mówić o demonstratorze jaki za kwotę 37 mln PLN powstał na podstawie umowy z 2011 roku tworzącej zadaniowe konsorcjum, któremu liderowały Airbus Military EADS-PZL (projekt i integracja) oraz Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych (integracja awioniki z wykorzystaniem elementów firm Thales, czy Kentron). Projekt wspierają także ATM, Instytut Lotnictwa, czy gdyńskie Centrum Techniki Morskiej.

    Przetargu na samoloty szkolno-treningowe dla Polski nie ma, trudno więc mówić o docelowej konfiguracji maszyny, możemy jednak napisać trochę o jego filozofii. Orlik MPT otrzyma nowoczesne rozwiązania stosowane w maszynach bojowych, a poprawiające funkcjonowanie pilota w środowisku systemów samolotu. Mowa o sterowaniu HOTAS (wszelkie niezbędne parametry lotu zmieniane dzięki pracy rąk umieszczonych tylko na drążku i przepustnicy), wyświetlaczach ciekłokrystalicznych, wyświetlaczu projekcji czołowej (HUD) i jego repetytorze w tylnej kabinie, panelu wprowadzania danych (UFCP), ruchomej mapie z przekrojem terenu, wielokanałowym systemie łączności (m.in. radiostacja RKL-8200) czy zintegrowanej nawigacji opartej o INS i satelity (GPS). Całość opracowywana z nadrzędną zasadą kompatybilności z użytkowanymi samolotami F-16 Jastrząb. Oprócz awioniki maszyna otrzymać ma autopilota oraz system przeciwoblodzeniowy.

Kokpit powstały ręką nie inżyniera lotniczego a cukiernika.

    Samolot szkolny to nie tylko nauka latania - drugi, dziś niezbędny zakres użytkowy to również symulacja. W przypadku Orlika MPT będzie można „używać” uzbrojenia, radaru, systemów walki radioelektronicznej i rozpoznawczych. W zakresach walki powietrze-powietrze czy powietrze-ziemia, przy użyciu działek, bomb, rakiet, także tych najbardziej zaawansowanych atakujących przeciwnika na średnich dystansach. W nowym Orliku będziemy mogli prowadzić walkę z nawet trzema wirtualnymi przeciwnikami. Orlik o takich możliwościach pozwoli na ekonomiczne szkolenie pilotów, wyrabiając w nich, już na samolocie turbośmigłowym, podstawowe nawyki użytkowe systemów znanych z wielozadaniowego samolotu bojowego.

   Samolot znacząco tańszy od konkurencji, np. brazylijskiego EMB-314 Super Tucano, nie powstaje z myślą o tylko małoseryjnej przebudowie dla polskiego odbiorcy. Dzięki globalnemu systemowi wsparcia srzedaży koncernu Airbus i podmiotów zależnych, samolot Orlik MPT oraz Aerial Close Support (ACS) - lekka maszyna bojowa pola walki, w latach 2014-2024 zbudowany ma być w liczbie 165 egzemplarzy. Powinien zatem wykorzystać 10% z szacowanych na 1600 maszyn turbośmigłowych światowych potrzebach w tym segmencie statków powietrznych (wartość rynku 20,3 mld USD). To są oczywiście założenia, ale w przypadku konstrukcji jaką jest PZL-130 Orlik, możliwe do realizacji. Nie wszyscy potrzebują i nie wyszytskich stać na turbośmigłowego bolida jakim jest przykładowo szwajcarski Pilatus PC-21 z silnikiem o mocy 2000 KM. Tym bardziej, że wraz z maszyną oferowany jest cały system szkoleniowy oparty o kilka symulatorów i pomocy oraz program wsparcia eksploatacji samolotu zakupionego już przez użytkownika. Na takich dodatkach pozyskuje się kolejne przychody oraz dobrą markę wśród użytkowników – dziś sprzedaż polega na działalności wielopoziomowej.

Minister Jankowski w kokpicie cyfrowego Orlika wspierany wyjaśnieniami generała Majewskiego. Zdjęcia Mariusz Cielma

   Przy okazji roll-out nowego PZL-130 przypomniano znaczenie produkcyjne zatrudniającego 850 osób Airbus Defence& Space Polska. Dziś możemy mówić o szczególnym znaczeniu polskiego oddziału Airbus w zakresie dostaw części do produkowanych samolotów C-295M czy Airbus A330. Dodajmy do tego centrum serwisowe. O tym ostatnim można się było przekonać osobiście, na pracach znajduje się C-295M n/b 018 – ostatnia z maszyn, a do malowania w lakierni LOT czeka poprzednik – egzemplarz o numerze 017. Przed firmą z Okęcia teraz program doposażania polskich C-295M kupionych w ramach kolejnych partii.

Mariusz Cielma




Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
Stan realizacji Planu Modernizacji Technicznej (systematyczna aktualizacja)

Stan realizacji Planu Modernizacji Technicznej (systematyczna aktualizacja)

W grudniu 2012 roku opinii publicznej zaprezentowano założenia Planu Modernizacji Technicznej Sił Zbrojnych RP na lata 2013-2022 (PMT), zgodnie z k...

więcej polecanych artykułów