2023-12-13 13:02:51
Budowa zdolności do wsparcia eksploatacji FA-50
Korea Aerospace Industries Ltd. oraz Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 S.A. (Grupa PGZ) poinformowały 12 grudnia br. o podpisaniu wstępnego porozumienia (Memorandum of Understanding, MoU) dotyczącego współpracy przy eksploatacji samolotów FA-50 przez Siły Powietrzne RP.
Ze strony WZL Nr 2 porozumienie podpisał prezes zarządu spółki Tomasz Kozyra, KAI zaś reprezentował wiceprezydent Park Jong In. Dokument ma pozwolić na określenie obszarów współpracy przemysłowej dotyczącej programu wsparcia eksploatacji samolotów FA-50, w szczególności w zakresie kompleksowego wsparcia logistycznego, a także obsługi, napraw, remontu i modernizacji tych odrzutowców. Bydgoska spółka oczekuje, że w efekcie współpracy w jej strukturze powstanie centrum serwisowe FA-50 i zostaną zbudowane odpowiednie do tego zadania kompetencje.
WZL Nr 2 jest naturalnym wyborem dla budowy centrum pod FA-50. W spółce funkcjonują już ośrodki odpowiedzialne za obsługę i remonty samolotów bojowych F-16 oraz transportowych C-130, a oba typy oferowane są spod marki Lockheed Martin. Z kolei T-50/FA-50 powstawał we współpracy z LM, a amerykański koncern nawet w ostatnim roku odnowił wsparcie dla KAI przy rozwoju bazowego KAI T-50. Wdrożenie obsług FA-50 w WZL Nr 2 z powodów organizacyjnych, biznesowych i technicznych powinno być więc ułatwione.
Po drugie resort obrony w 2022 roku zamówił łącznie 48 samolotów FA-50/FA-50PL, z których pierwsze 12 egzemplarzy skompletowano w 23. Bazie Lotnictwa Taktycznego w ostatnich tygodniach. Biorąc pod uwagę, że jesteśmy jedynym użytkownikiem T-50/FA-50 w Europie, skalę krajowego zamówienia, istnieje potrzeba budowy kompetencji na odpowiednim i wysoce samodzielnym poziomie. Ogłoszone 12 grudnia MoU jest takim naturalnym krokiem prowadzącym w tym kierunku.
(MC)
Zdjęcie: WZL Nr 2 S.A.