2015-05-07 14:56:33
US Army zmodernizuje RQ-7B Shadow
Dowództwo amerykańskich wojsk lądowych ogłosiło zamiar wymiany jednostek napędowych należących do US Army oraz USMC BSP RQ-7B. Informacje na ten temat zostały upublicznione w czasie trwania konwencji Association for Unmanned Vehicle Systems International (AUVSI).
W przeciągu kilkunastu miesięcy powinien rozpocząć się proces modernizacji BSP RQ-7B należących do US Army. Fot: Spc. James B. Smith Jr/US Army
Nowe silniki RQ-7B miałyby się charakteryzować, większą niezawodnością (wymagany czas między awariami zwiększony do 1000 godzin) i niższą sygnaturą akustyczną od dotychczasowych silników UAV Engines AR741-1102. Z kontekstu wypowiedzi szefa programu Shadow, ppłk. T. Burgessa, wynika również, że US Army dąży do zastosowania na RQ-7 jednostki napędowej dysponującej większą mocą i mniejszym zużyciem paliwa. To zaś wynika z chęci poprawy osiągów pogarszających się wraz z powiększaniem się masy przenoszonego wyposażenia oraz chęcią wydłużenia długotrwałości lotu BSP. Co ważne, ten ostatni parametr pozostaje kwestią najbardziej istotną dla przedstawicieli amerykańskich wojsk lądowych. Kwestia ewentualnego uzbrojenia RQ-7, choć możliwa do realizacji i rozpatrywana wcześniej przez USMC nie jest dla US Army priorytetem. Warto nadmienić, ze względu na uproszenie eksploatacji i kwestii natury logistycznej, nowe jednostki napędowe BSP Shadow miałyby być silnikami pracującymi na „paliwach ciężkich”, czyli oleju napędowym bądź JP-8. To pozwoliłoby na ujednolicenie paliw stosowanych w jednostkach i wyeliminowanie konieczności dostarczania specyficznego paliwa, czyli benzyny lotniczej.
Przyjęty harmonogram realizacji programu zakłada, że zapytanie o informacje w sprawie pozyskania nowych jednostek napędowych zostaną wystosowane pod koniec 2016 roku lub na początku kolejnego roku. Wymiana jednostek napędowych miałaby rozpocząć się pod koniec 2017 roku. Wcześniej miałoby dojść do testów porównawczych dwóch konkurencyjnych jednostek napędowych.
(MG)