Serwis używa cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką prywatności.
zamknij   

szukaj

2024-05-29 11:46:04

Jaśmin testowany na demonstratorach wozów dowodzenia

     Wojsko Polskie weryfikuje nowe rozwiązania organizacyjne i sprzętowe. Field Experimental Exercise (FEX) przeprowadzono podczas ćwiczeń „Anakonda-23” (czerwiec 2023 roku), ale po kilkumiesięcznych przygotowaniach zorganizowano także w dniach 20-24 maja br. na terenie ośrodka szkolenia poligonowego w Nowej Dębie. Podobnie jak w ubiegłym roku, również kilka dni temu na ćwiczeniach testowano wielodomenową platformę teleinformatyczną Teldat Jaśmin wykorzystywaną od lat w Siłach Zbrojnych RP. Tym razem osprzęt z tego systemu został zaprezentowany na nowych kołowych platformach opancerzonych TADEAS 6x6 (przyszły Heron) i Waran 4x4.

Na pierwszym planie wóz TADEAS do dowodzenia pododdziałami szczebla batalion/dywizjon wyposażony w BMS Jaśmin, w głębi artyleryjski Waran. fot. Teldat

 Jak informuje spółka Teldat, wykonawca i producent systemu Jaśmin, w Nowej Dębie w warunkach poligonowych (także w dynamicznym działaniu) zastosowano najnowsze wersje/wykonania systemów zarządzania walką i łączności. Jednym z istotniejszych z nich był System Zarządzania Walką i Łączności Batalionu, Kompanii, Plutonu i Drużyny BMS Jaśmin zainstalowany w pojazdach opancerzonych TADEAS 6x6 i Waran 4x4. W trakcie działań skutecznie zapewnić miano ćwiczącym pododdziałom wojska niezbędne usługi związane między innymi z cyfrowym zobrazowaniem bieżącej sytuacji taktycznej pozyskiwanej z wielu sensorów (również z obszaru rozpoznania, w tym z BSP), wymianę danych z przełożonymi i współdziałającymi pododdziałami (także sojuszniczymi), monitorowanie zagrożeń, położenia wojsk własnych i koalicyjnych, planowanie działań, stawianie zadań i kontrolę ich realizacji (w tym składanie meldunków). Zadania były wykonywane z użyciem różnych środków łączności (radiostacje KF, UKF, narzędzia satelitarne i 5G). W trakcie działań zaprezentować miano także najnowszą wersję Systemu Komunikacji Pokładowej VIS Jaśmin.

 Siły Zbrojne RP od kilkunastu lat wykorzystują uniwersalny HMS C3IS Jaśmin – Wielodomenowy Zautomatyzowany System Zarządzania Walką Poziomu Operacyjnego/Taktycznego, wprowadzony na stanowiska Dowództwa 2. Korpusu Polskiego – Dowództwa Komponentu Lądowego, dywizji, brygad i pułków. Od 2018 roku posiadając już nieograniczoną licencję na wykorzystanie HMS C3IS w kraju i zagranicą, wojsko może użytkować Jaśmina na dowolnej liczbie stanowisk operatorskich, ale także użyczać go siłom sojuszniczym czy administracji państwowej w sytuacjach kryzysowych. Dodatkowo, w dużej mierze na zasadzie donacji ze strony spółki Teldat, utworzono kilkanaście laboratoriów szkolno-treningowych ulokowanych głównie w ośrodkach dydaktycznych (Centrum Wsparcia Systemów Dowodzenia, Akademii Sztuki Wojennej, Wojskowej Akademii Technicznej, Centrum Szkolenia Łączności i Informatyki), gdzie w części z nich również zastosowanie znalazł w liczbie kilkuset licencji BMS C3IS Jaśmin - Zautomatyzowany System Zarządzania Walką Batalionu, Kompanii, Plutonu i Drużyny, który właśnie był weryfikowany podczas ćwiczeń FEX w 2023 i właśnie 2024 roku. O całym systemie Teldat Jaśmin, ze szczególnym uwzględnieniem rozwiązań wojskowych, można przeczytać w jednym z naszych artykułów.

Wnętrze wozu dowodzenia batalionem/dywizjonem z BMS Jaśmin prezentowane w Nowej Dębie. Przedsięwzięcie miało na celu pokazanie wojskowym, ale przede wszystkim zweryfikowanie nowych narzędzi do dowodzenia pododdziałami, również w trakcie ich przemieszczania. fot. Teldat

 Warto odnotować i obecność na ćwiczeniach FEX samych kołowych pojazdów opancerzonych. Szczególną nowością jest prezentacja przez spółkę HSW demonstratora pojazdu w odmianie 6x6 z zabudową klasy furgon, na potrzeby którego na tym etapie wykorzystano pojazd Tatra Defence Vehicle (TDV) TADEAS (Tatra Defence Armoured Solution) i w pierwszej kompletacji jest on propozycją na mobilny punkt dowodzenia dla szczebla batalion/dywizjon. Zgodnie z wcześniejszymi informacjami, na tym etapie zamierzano przetestować samą koncepcję wozu dowodzenia 6x6 na jednym z tymczasowych nośników. Wybrano do tego celu rozwiązanie TDV, wyposażone prócz teleinformatyki, także w system wskazywania kierunku ostrzału Pilar V. W proponowanym wariancie w pojeździe może znaleźć się miejsce dla siedmiu osób, w tym 4-6 funkcyjnych.

 TADEAS wykorzystuje podwozie Tatra 815-7 z niezależnym zawieszeniem oraz zgodnie z planami HSW chłodzony powietrzem silnik Tatra T3C-928-90 o mocy 300 kW (zamiennie może być zastosowana jednostka napędowa np. Cummins o mocy do 447 kW). Siły Zbrojne RP nie posiadają obecnie pojazdów zapewniających taki poziom dowodzenia, również w trakcie przemieszczania się. W batalionowym Taktycznym Centrum Operacyjnym przede wszystkim jest węzeł łączności, służący do dowodzenia, ale nie jest to odpowiednik BMS.

Kołowy wóz dowodzenia oparto o pojazd TADEAS w układzie jezdnym 6x6 opracowanym przez Tatra Defence Vehicle. Generalnie wykorzystuje on rozwiązania Tatra zastosowane już w mniejszym Waranie. fot. TDV

 Warto zauważyć, że to samo podwozie (w układzie jezdnym 4x4) i silnik zastosowano w produkowanym już seryjnie w spółce Autosan (Grupa HSW) pojeździe opancerzonym Waran. Ten również pokazano w Nowej Dębie, ale w odmianie wozu dowodzenia na szczeblu baterii artylerii np. dla dowódcy, oficera łącznikowego, sekcji obserwatorów ognia połączonego. W pojeździe mogą znaleźć się stanowiska dla pięciu osób funkcyjnych. Waran w artylerii miałby zastąpić cały szereg pojazdów opierających się o podwozie Honkera (ZWD-99bat, ZWD-3) czy nawet jeszcze UAZ-469B (WD-43). Artyleryjski wóz dowodzenia miał być już weryfikowany ze współdziałania z Krabami i Langustami,a takie pojazdy są potrzebne choćby w dywizjonach K239 Chunmoo, dla których obecnie nie ma żadnych wozów dowodzenia.

 Produkcja seryjna Warana prowadzona jest na rzecz BSP-U Gladius (Grupa WB) jako wozu dowodzenia i wozu-wyrzutnii. Kolejne zastosowania to najpewniej nośnik ppk Brimstone 3 w programie Ottokar-Brzoza, ale i wiele innych propozycji. Według HSW, opracowanie odmiany 6x6 nie powinno być dużym wyzwaniem, pojazd w zasadniczych elementach opiera się o rozwiązania Tatry wykorzystane już w programie Waran, a krajowe nadwozie powstawało już w Autosanie. Bardziej docelowej koncepcji wozu 6x6, spolonizowanej i doposażonej, można spodziewać się w najbliższych miesiącach.

(MC)

 




Rejestracja

Funkcja chwilowo niedostępna

×

Logowanie

×

Kontakt

×
Współpraca Grupy WB z japońską ShinMaywa Industries

Współpraca Grupy WB z japońską ShinMaywa Industries

Grupa WB poinformowała 20 marca br. o podpisaniu umowy ramowej o współpracy technicznej i handlowej z japońską korporacją ShinMaywa Industries. Por...

więcej polecanych artykułów