2024-09-04 21:17:37
MSPO 2024: Bazy lotnicze otrzymają nowe radary
Drugiego dnia targów MSPO w Kielcach, tj. 4 września br. Agencja Uzbrojenia podpisała z hiszpańską firmą Indra Sistemas S.A. umowę na pozyskanie piętnastu systemów radarowych kontroli rejonu lotniska (RKRL) kryptonim Drawa, które mają zastąpić obecnie eksploatowane radary tego rodzaju AVIA-W. Wartość łączna kontraktu (wraz z opcją) wynosi ok. 1,1 mld PLN brutto i zakłada dostawę 8 systemów w ramach zamówienia podstawowego oraz kolejnych 7 systemów w ramach prawa opcji, z dostawami w latach 2025-2031.
Radar kontroli rejonu lotniska AVIA-W widoczny na maszcie znajdującym się za wieżą kontroli lotów 32. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Łasku. Fot. 32 BLT.
W ramach realizacji przedmiotu umowy wykonana będzie również infrastruktura ściśle powiązana, niezbędna do montażu i funkcjonowania RKRL, przeprowadzenie szkoleń dla wyznaczonego personelu SZ RP oraz dostarczenie niezbędnej dokumentacji technicznej i pakietów logistycznych.
Planowane do nabycia radary powinny być zdolne do prowadzenia ciągłego rozpoznania radiolokacyjnego nad lotniskami oraz zapewnić informację radiolokacyjną o sytuacji powietrznej w strefach i rejonach odpowiedzialności wojskowych organów kontroli lotniska (TWR) oraz organów kontroli zbliżania (APP).
Zgodnie z początkowymi wymaganiami z 2016 roku (aktualne zostaną przekazane tylko wykonawcom którzy przystąpią do przetargu) radary Drawa miały spełniać następujące wymagania:
- Trójwspółrzędny radar pracujący w paśmie S.
- Transportowalny transportem kołowym lawetami niskopodwoziowymi.
- System antenowy posadowiony na przewoźnej, demontowalnej wieży (maszcie) o wysokości co najmniej 25 m nad poziomem gruntu.
- Wyposażony w system identyfikacji IFF (radar wtórny) standardu MARK XIIA z modem „S” (w tym ADS-B).
- Wyposażony w wojskowy odbiornik GSM z modułem SAAM.
- Standard wymiany informacji z systemami zewnętrznymi: ASTERIX, AWCIES.
- Praca w środowisku sieciocentrycznym.
- Wyposażony w system zasilania niezależnego (w przypadku awarii sieci przemysłowej) z zasilaczem bezprzerwowym UPS.
- Radar powinien być akredytowany do klauzuli TAJNE oraz NATO SECRET.
Fazę analityczno-koncepcyjną tego zadania rozpoczęła analiza rynku, której przeprowadzenie ogłoszono 1 lipca 2016 roku. Pierwsze postępowanie prowadzone zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych w procedurze ograniczonej ogłoszono 23 marca 2022 roku, ale zostało ono anulowane 23 maja 2023 roku. Nowe postępowanie Agencja Uzbrojenia ogłosiła 26 lipca 2023 roku. Podobnie jak pierwsze, było ono prowadzone zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych w procedurze ograniczonej. Poza firmą Indra Sistemas S.A., której oferta otrzymała 100 punktów, drugą ofertę (ocenioną na 78,38 pkt) złożyła niemiecka firma Hensoldt Sensors GmbH.
Radary Drawa mają zastąpić nadal eksploatowane w liczbie 7-8 szt. przez 3. Wrocławską Brygadę Radiotechniczną stacjonarne stacje 2D AVIA-W zamontowane na wieżach na terenie większości polskich baz lotniczych. Są to stacje dostarczone w latach 1985-1991, mające już zatem za sobą ponad 33 lata użytkowania. AVIA-W pracuje w paśmie L i umożliwia wykrywanie obiektów powietrznych z odległości do 112 km, określanie ich współrzędnych płaskich (azymut i odległość), a także elektroniczną identyfikację systemie MARK XII. Stacja może dostarczać informację o sytuacji powietrznej w rejonie lotniska do systemów zbioru i opracowywania informacji radiolokacyjnej np. TU-20L czy WSA-10-3. Jest przystosowana do pracy w trudnych warunkach meteorologicznych. Jej pułap wykrywania wynosi 20 000 m, prędkość obrotowa 10/15 obr./min., a moc wyjściowa: 450 kW.
(TD)